Kodintekniikan myynti kasvussa vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla

Tiedote 9. elokuuta 2017

Kodintekniikan kauppa kasvoi 11,1 prosenttia vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla. Suurimpia kasvulukemia nähtiin ultra hd -televisioissa (118,1 %), älykelloissa (53,6 %), hifi- ja mobiilikuulokkeissa (49,7 %), kelloradoissa (36,1 %), soundbar-kaiuttimissa (31,3 %) sekä järjestelmäkameroissa (54,6 % ja 30,9 %).  Positiivinen vire jatkuu myös matkapuhelimien (16,5 %), älypuhelimien (13,6 %) sekä isojen kodinkoneiden (7,5 %) ja pienten kodinkoneiden (6,3 %) kaupassa.

Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-6/2017.

Ultra hd -televisioiden suosio jatkuu
Televisiota ostavat päätyvät yhä useammin ultra hd -malliin, ja kaikista televisiosta niiden osuus on jo hieman yli puolet (51,3 %). Televisioiden kokonaismyynti nousi 27,1 prosenttia ja keskihinta 8,3 prosenttia, joten keskihinta on nyt 629 euroa. Myyntiä on kasvattanut siirtyminen isompiin, yli 55 tuuman kuvaruutuihin sekä halu hyödyntää suoratoistopalveluita, kuten Yle Areena, YouTube ja Netflix, kertoo ETK ry:n elektroniikka-jaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Kuulokkeita älypuhelimiin ja kaiuttimia televisioihin
Musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertoo pitkään jatkunut kasvu langattomien monihuone- (20,6 %) ja bluetooth-kaiuttimien (24,7 %) sekä etenkin hifi- ja mobiilikuulokkeiden (49,7 %) ryhmissä. Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi sekin 31,3 prosenttia.

Järjestelmäkamerat kiinnostavat jälleen
Kamerakauppa on kääntynyt pitkän alamäen jälkeen pirteään nousuun. Eniten myyntiä kasvattivat peilittömät järjestelmäkamerat (54,6 %) ja peilietsinkamerat (30,9 prosenttia). Pelittömien osuus järjestelmäkameroista on kappalemäärissä mitattuna 37,6 prosenttia ja myynnin arvon mukaan laskettuna 34,2 prosenttia.  Action-kameroiden suosio jatkoi sekin nousuaan (20,3 %).

Älypuhelimia ostettiin yli miljoona kappaletta
Älypuhelimien kauppa jatkuu vilkkaana, ja niitä myytiin vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla 1087956 kappaletta. Kasvussa ovat niin myynnin arvo (13,6 %) kuin kappalemäärätkin (12,0 %). Älykelloja ostettiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 88976 kappaletta, ja kasvua nähtiin sekä myynnin arvossa (53,6 %), kappalemäärissä (17,9 %) että keskihinnassa (30,3 %). Tietokoneiden myynti kasvoi 9,6 prosenttia, mutta tablettien laski 16,5 prosenttia.

Isojen kodinkoneiden kysyntä kasvussa
Isojen kodinkoneiden myynnissä positiivinen vire jatkuu viime vuoden hyvän kehityksen jälkeen. Kuluttajien luottamuksen kasvu omaan talouteen sekä rakentamisen nousukausi ovat siivittäneet vuoden ensimmäisen puoliskon 7,5 prosentin kasvuun. Keskimääräistä suurempaan kasvuindeksiin ylsivät kuivausrummut (15,9 %). Niiden ostopenetraatio on parempi kuin pesukoneiden, joten pesukoneen ja kuivausrummun yhdistelmiä eli pesutorneja ostetaan enemmän kuin pesukoneita. Liesien (10,1 %) sekä uunien ja induktiotasojen (9,6 %) myynnin kasvu johtuu pitkälti rakentamisen noususuhdanteesta, arvioi ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.

Pölynimurit kävivät kaupaksi
Pienten kodinkoneiden myynti kasvoi 6,3 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Euromääräistä myyntiä tarkasteltaessa positiivisiin lukemiin ylsivät pölynimurit (24,1 %) ja kahvinkeittimet (8,4 %). Vaikka muissa kategorioissa päädyttiin miinusmerkkiseen kehitykseen, keskihinnat nousivat kaikissa tuoteryhmissä ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, kertoo ETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Markus Romu.

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.

Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi
Isot kodinkoneet Esa Silver toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi
Pienet kodinkoneet Markus Romu, Lead Key Account Manager, Philips Finland, 0400 861 050, markus.romu(a)philips.com