Kodintekniikkaindeksi 1-10/2017

Tiedote 5. joulukuuta 2017

Kodintekniikan myynti nousi 7,2 prosenttia jaksolla 1-10/2017. Viihde-elektroniikassa kasvua mitattiin 16,9 prosenttia, kameroissa 23,9, kodin tietotekniikassa 0,6 ja puhelimissa 7,4 prosenttia. Isojen kodinkoneiden myynti kasvoi 3,7 ja pienten 9,6 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-10/2017.


Isot 4k ultra hd -televisiot käyvät kaupaksi

Viihde-elektroniikan kasvu oli suurinta ultra hd -televisioissa (83,1 %), hifi- ja mobiilikuulokkeissa (46,0 %), kelloradioissa (29,2 %), soundbar- ja soundbase-kaiuttimissa (28,8 %), langattomissa bluetooth-kaiuttimissa (24,3 %) sekä monihuonekaiuttimissa (21,6 %). Televisiota ostavat päätyvät yhä useammin isoon, yli 55 tuuman kuvaruutuun. Televisioiden myyntiä kasvatti myös halu hyödyntää suoratoistopalveluita, kuten Yle Areena, YouTube ja Netflix. Ultra hd -televisioiden osuus on jo noin puolet tv-kaupan arvosta, kertoo ETK ry:n elektroniikka-jaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Langaton äänentoisto on valttia                                                                                                                         

Musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertoo pitkään jatkunut kasvu langattomien monihuone- (21,6 %) ja bluetooth-kaiuttimien (24,3 %) sekä etenkin hifi- ja mobiilikuulokkeiden (46,0 %) ryhmissä. Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi sekin 28,8 prosenttia.

Peilittömien järjestelmäkameroiden suosio nousee nopeasti

Kameramyynnin nousu on ennen muuta peilittömien järjestelmäkameroiden (61,6 %) ja peilietsinkameroiden (22,3 %) ansiota. Pelittömien mallien keskihinta nousi peräti 51,5 prosenttia. Niiden osuus kaikista järjestelmäkameroista on kappalemäärissä mitattuna 38,5 prosenttia ja myynnin arvon mukaan laskettuna 35,8 prosenttia. Action-kameroiden suosio jatkoi sekin nousuaan (19,1 %).

Älypuhelimien ja älykellojen myynti kasvoi

Älypuhelimien kauppa jatkuu vilkkaana, ja niitä myytiin vuoden 2017 kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana 1 899 170 kappaletta. Kasvua mitattiin sekä myynnin arvossa (6,2 %) että kappalemäärissä (4,3 %). Älykelloja ostettiin 145 858 kappaletta, ja kasvua nähtiin sekä myynnin arvossa (39,0 %), kappalemäärissä (12,1 %) että keskihinnassa (24,0 %). Tietokoneiden myynti kasvoi 8,9 prosenttia, mutta tablettien laski 14,7 prosenttia.

Pesutorneissa isojen kodinkoneiden suurimmat kasvuluvut

Kuluttajien luottamuksen kasvu omaan talouteen sekä rakentamisen nousu siivittivät isojen kodinkoneiden myynnin 3,7 prosentin kasvuun vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana. Keskimääräistä suurempaan kasvuindeksiin ylsivät kuivausrummut (12,2 %). Niiden ostopenetraatio on parempi kuin pesukoneiden, joten pesukoneen ja kuivausrummun yhdistelmiä eli pesutorneja ostetaan enemmän kuin pesukoneita, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.

Pienten kodinkoneiden myynti kehittyy suotuisasti

Pienten kodinkoneiden myynti kasvoi 9,6 prosenttia vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana. Euromääräistä myyntiä tarkasteltaessa positiivisiin lukemiin ylsivät pölynimurit (21,9 %), kahvinkeittimet (11,5 %), ruuan valmistamiseen tarvittavat pienkoneet (2,7 %) sekä parranajokoneet ja karvanpoistolaitteet (1,7 %). Vaikka muissa kategorioissa päädyttiin miinusmerkkiseen kehitykseen, keskihinnat nousivat lähes kaikissa tuoteryhmissä, kertoo ETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Markus Romu.

Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi
Isot kodinkoneet Esa Silver toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi
Pienet kodinkoneet Markus Romu, Lead Key Account Manager, Philips Finland, 0400 861 050, markus.romu(a)philips.com

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.