Kodintekniikan myynti reippaaseen 11,8 prosentin kasvuun alkuvuonna 2017

Tiedote 11. toukokuuta 2017

Kodintekniikan kauppa lähti hyvään vauhtiin vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä. Suurimpia kasvulukuja nähtiin ultra hd -televisioissa (123,9 %), älykelloissa (71,1 %), hifi- ja mobiilikuulokkeissa (59,9 %), bluetooth-kaiuttimissa (44,4 %) ja pitkästä aikaa myös järjestelmäkameroissa (44,9 % ja 40,9 %).  Positiivinen vire jatkuu älypuhelimien (14,6 %) ja isojen kodinkoneiden (6,3 %) kaupassa, ja pienten kodinkoneiden myynti kääntyi sekin 4,8 prosentin kasvuun.

Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-3/2017.

Ultra hd -televisiot nostavat edelleen suosiotaan
Televisiota ostavat päätyvät yhä useammin ultra hd -malliin. Vaikka uhd- televisioiden keskihinta on laskenut 19,7 prosenttia, myynnin arvo kasvoi silti 123,9 prosenttia ja kappalemäärät peräti 178,8 prosenttia. Kaikista televisiosta uhd-mallien osuus on jo hieman yli puolet (50,7 %), kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Kaiuttimia ja kuulokkeita älypuhelimiin
Musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertovat merkittävät kasvulukemat langattomien monihuone- (27,2 %) ja bluetooth-kaiuttimien (44,4 %) sekä etenkin hifi- ja mobiilikuulokkeiden (59,9 %) ryhmissä. Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi sekin 27,1 prosenttia.

Kamerakauppa piristyi
Kameroiden kysyntä kääntyi pitkästä aikaa nousuun. Peilittömien järjestelmäkameroiden myynti kasvoi 44,9 prosenttia ja peilietsinkameroiden 40,9 prosenttia. Action-kameroiden myynti kääntyi sekin 29,1 prosentin kasvuun. Kiinteäobjektiivisissa kameroissa myynnin nousu oli 0,5 prosenttia, sanoo ETK ry:n kuvantamisjaoston puheenjohtaja Lauri Nieminen.

Älypuhelimia ostettiin yli puoli miljoonaa kappaletta
Älypuhelimien kauppa lähti alkuvuodesta hyvään vauhtiin, ja niitä myytiin 549 152 kappaletta. Kasvussa ovat niin myynnin arvo (14,6 %) kuin kappalemäärätkin (18,8 %). Älykelloja ostettiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 48 821 kappaletta, ja kasvua nähtiin sekä myynnin arvossa (71,1 %), kappalemäärissä (28,1 %) että keskihinnassa (33,6 %). Tietokoneiden myynti kasvoi 11,1 prosenttia, mutta tablettien laski 16,4 prosenttia.

Isojen kodinkoneiden kysyntä kasvussa
Isojen kodinkoneiden myynnissä positiivinen vire jatkuu viime vuoden hyvän kehityksen jälkeen. Kuluttajien luottamuksen kasvu omaan talouteen sekä rakentamisen nousukausi ovat siivittäneet vuoden ensimmäisen neljänneksen 6,3 prosentin kasvuun. Keskimääräistä suurempaan kasvuindeksiin ylsivät kuivausrummut (11,4 %). Niiden ostopenetraatio on parempi kuin pesukoneiden, joten pesukoneen ja kuivausrummun yhdistelmiä eli pesutorneja ostetaan enemmän kuin pesukoneita. Uunien ja induktiotasojen kasvu (8,4 %) selittyy pitkälti rakentamisen noususuhdanteesta. On odotettavissa, että myynti kehittyy positiiviseen suuntaan jatkossakin, arvioi ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.

Pölynimurit kävivät kaupaksi
Pienten kodinkoneiden myynti kasvoi 4,8 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Euromääräistä myyntiä tarkasteltaessa positiivisiin lukemiin ylsivät pölynimurit (25,1 %), kahvinkeittimet (5,8 %) ja parranajovälineet (0,5 %). Kaikissa muissa tuoteryhmissä päädyttiin sen sijaan miinusmerkkiseen kehitykseen, kertoo ETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Heidi Stirkkinen.

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.

Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi
Kuvantaminen Lauri Nieminen, maajohtaja, Nikon Nordic AB, 040 138 0600, lauri.nieminen(a)nikon.fi
Kodinkoneet Esa Silver toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi
Pienkoneet Heidi Stirkkinen, maajohtaja, Groupe SEB Finland Oy, 040 703 7426, hstirkkinen(a)groupeseb.com