Ultra hd -tekniikkaa puhuttaa tv-toimijoita

Ultra hd tai tuttavallisemmin 4k on seuraava suuri askel tv-toiminnan alueella. Monien asiantuntijoiden mielestä vuodesta 2014 on tulossa 4k-tarkkuuden läpimurtovuosi. Kameravalmistajat satsaavat nekin uhd-tekniikkaan sekä ammattilais- että kuluttajatuotteissa.

FAME_Sony_avaus

Televisiovalmistajat ovat varmoja siitä, että ultra hd:stä tulee seuraava suuri ilmiö kodin viihdelaitteissa. Niinpä uusia uhd-tv-malleja julkaistaan jatkuvasti, vaikka 4k-tv-lähetyksiä ei ole vielä paljon tarjolla.

Myös Netflix ja Amazon uskovat vakaasti 4k-tekniikkaan ja lupaavat toimittaa 4k-videota internetin videosuoratoistopalvelujen kautta paljon aiemmin kuin perinteiset lähetysyhtiöt. Näillä eväillä 4k alkaa olla valmis tekemään läpimurtonsa – sanovat media-alaa tuntevat.

Paljon on myös epäilijöitä, joiden mielestä 4k-intoilu on ennenaikaista. He huomauttavat sisällön puutteesta, keskeneräisistä standardeista ja riittämättömästä lähetysinfrastruktuurista. Ja vaikka ultra hd tarjoaa neljä kertaa paremman tarkkuuden kuin nykyinen full hd eli ”täysi” teräväpiirto, keskustelua käydään siitä, takaako pelkkä pikselimäärän kasvu paremman katselukokemuksen.

Ultrateräväpiirtoa varjostaa selkeyden puute monella rintamalla. Tätä asiaa pyrkii korjaamaan muiden joukossa foorumi nimeltään FAME (Forum for Advanced Media in Europe). Sen puheenjohtajina toimivat Euroopan Digital Interoperability Forum ja Euroopan yleisradioliitto EBU. FAME on tuonut lähetysyhtiöt ja tv-valmistajat samaan pöytään luomaan suunnitelmia 4k-tv-julkaisuille.

Sky Deutschland -yhtiön innovaatio- ja standardipäällikkö Stephan Heimbecher, jolla on johtava rooli keskustelussa, on tehnyt kantansa selväksi: ”Uhdtv:n on parannettava katselukokemusta huomattavasti, jotta se voi menestyä.”

Maltillinen suhtautuminen 4k-lähetyksiin ei kuitenkaan ole estänyt Euroopan kunnianhimoisimpia lähetysyhtiöitä etenemästä asiassa. Satelliittitoimija SES paljasti tehneensä testejä suurimmille Euroopan asiakkaille, mukaan lukien Sky Deutschland, Sky UK sekä Canal Plus Ranskassa ja Espanjassa. Yhtiö ennakoi, että useita ultra hd -kanavia on tarjolla jo syksyllä 2016.

Asian puolesta puhuu myös BBC:n luonnonhistoriayksikön luova johtaja, joka totesi, ettei voisi kuvitella paluuta teräväpiirtoon yhtiön kuvattua uuden Survival-luontosarjan 4k-tarkkuudella. Sky Sports lähetti Ison-Britannian ensimmäisen 4k-ohjelman syyskuussa Englannin Valioliigan jalkapallopelin aikana ja totesi, että esitysmuodolla on ”todellisia mahdollisuuksia”.

4k-tv:n herättämästä kasvavasta kiinnostuksesta voi huomata, kuinka paljon televisiomarkkinat ovat muuttuneet hd-tekniikan esiinmarssia seuranneen vuosikymmenen aikana. Silloin hd-tarjonta oli niukkaa jopa satelliittikanavilla. Nyt tv:llä on monet eri kasvot, ja katsojat vaativat valinnanvaraa ja mahdollisuutta hallita käyttämäänsä mediaa.

FAME_Netflix

Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings uskoo, että olemme nyt saavuttaneet käännekohdan, jossa tavallinen lineaarisen tv:n malli antaa periksi uuden, eri laitteista seurattavien sovellusten tieltä.

Tietysti perinteiset lähetysyhtiöt voivat pitää tätä uhkana, mutta se on myös ponnahduslauta niille, jotka ovat valmiita ylittämään rajoja. Ne tuottajat, jotka hyväksyvät 4k:n mahdollisuudet nyt, keräävät luultavasti katsojat silloin, kun Euroopan lähetysyhtiöt lopulta siirtyvät 4k-aikaan.

Yhdysvaltalaisen markkinatutkimusfirman Park Associatesin raportissa määritettiin, että 4k-televisioiden hinnat saavuttavat massamarkkinoille soveltuvan tason seuraavien 2–3 vuoden aikana, ja 10–12 vuoden kuluttua laitteita on 80 prosentissa Yhdysvaltain kotitalouksista.

”4K-tv:n käyttöönotto seuraa samaa kaavaa kuin hdtv:n, mutta hinnat laskevat nopeammin”, selvitti yrityksen toimitusjohtaja Stuart Sikes. Jos arviot osuvat oikeaan, 4k-tv kasvaa jopa nopeammin kuin hdtv.

Tieteiskirjailija William Gibson on sanonut: ”Tulevaisuus on jo täällä, se ei ole vain jakautunut kovin tasaisesti.” Lausahdus kuvastaa hyvin ultra hd -tekniikan tilaa tällä hetkellä.

FAME_Canon_C500

Myös kameravalmistajilla on keskeinen rooli ultra hd -tekniikan käyttöönotossa. ”Meidän tehtävämme Canonilla on edistää luovaa ilmaisua kaikissa sen ilmenemismuodoissa. Siksi valikoimissamme on jo kaksi 4k-kameraa sekä hiljattain julkaistu servomoottorilla varustettu 4k-elokuvaobjektiivi, joka vastaa lähetysyhtiöiden kehittyviin tarpeisiin”, kertoo Peter Yabsley Canon Europesta.

Muutos ei ole helppoa etenkään silloin, kun panokset ovat korkeita ja lopputulos epävarma. Mitä tekniikkaan tulee, ainoa suunta on eteenpäin. Kysymys kuuluu vain, miten nopeasti olemme valmiita ottamaan sen vastaan.