Mielen liikevaihto kasvoi 8,3 prosenttia

Miele julkaisi historiallisen korkeat kasvuluvut 30.6. päättyneeltä tilivuodelta. Liikevaihto oli 3,49 miljardia euroa, mikä on 267 miljoonaa euroa ja 8,3 prosenttia enemmän kuin edellisellä tilikaudella. Työntekijöitä on yhteensä 17 741. Kertomusvuonna investoitiin yhteensä 150 miljoonalla eurolla.

02_Miele_tulostiedote_2015_johtoryhma

Uusi kalusteisiin sijoitettavien kodinkoneiden sarja, uudet pyykinpesukoneet sekä uusittu pölynimurisarja menestyivät hyvin. Lisäksi maailmanlaajuiset markkinat osoittautuivat vahvemmiksi kuin mitä poliittinen tilanne ja taloudelliset kriisit antoivat olettaa.

Liiketoimintaa haittasi tärkeillä markkinoilla yhä tiukemmaksi käyvä hintakilpailu, mutta toisaalta valuuttakurssien muutokset vaikuttivat positiivisesti liikevaihtoon. Valuuttavaikutuksilta puhdistettu kasvukin oli vielä 6,4 prosenttia.

Kotimarkkinoillaan Saksassa Mielen liikevaihto oli 1,03 miljardia euroa, ja kasvua edelliseen tilivuoteen syntyi 5,4 prosenttia. Saksan ulkopuolisissa maissa kasvua oli 10,1 prosenttia, mikä johtui erityisesti Yhdysvaltojen, Australian, Iso-Britannian, Sveitsin ja Hongkongin hyvästä kehityksestä.

Myös Venäjän Mielen liikevaihto kehittyi vaikeista olosuhteista huolimatta hyvin – samoin kuin velkakriisistä kärsivä Kreikka ja muut Etelä-Euroopan maat. Kaiken kaikkiaan vientimaiden osuus liikevaihdosta oli 70,4 prosenttia.

Vuonna 1899 perustetun perheyrityksen toinen omistajajohtaja Dr. Markus Miele kertoo konsernijohdon asettaneen kasvutavoitteet myös kuluvan tilivuoden liikevaihdolle sekä kappalemääräiselle kehitykselle.

Miele Professional nosti myyntiään

Jo 90 vuotta sitten syntynyt, ammattilaistuotteisiin keskittyvä Miele Professional saavutti 449 miljoonan euron liikevaihdon. Vaikka asiakaskunta oli investoinneissaan varovainen, Professional-myynti kasvoi 6,4 prosenttia.

Merkittävä osuus kasvusta tuli muun muassa uuden sukupolven tehokkaista mankeleista, uuden tuotevalikoiman erittäin hygieenisistä, kulutusarvoiltaan ja ohjelma-ajoiltaan optimoiduista ammattiastianpesukoneista sekä vastaavista lääkintä- ja laboratoriopuolen puhdistus- ja desinfektiokoneista. Myös ”90 v. Miele pyykinhuoltoa“ -kampanjamallit otettiin hyvin vastaan.

Käyttöönottoon ja huoltoon liittyvien lisääntyneiden vaatimusten vuoksi huolto on yhä tärkeämmässä roolissa Professional-asiakkaille. Mielen huolto kasvatti noin tuhannen oman huoltoteknikon voimin liikevaihtoa kertomusvuonna maailmanlaajuisesti noin 10 prosenttia.

Myynti- ja huoltoverkostoa laajennetaan

Kesäkuun lopussa päättyneellä tilikaudella Mielen palveluksessa oli yhteensä 17 741 työntekijää. Kasvua edelliseen vuoteen oli 0,5 prosenttia. Saksassa työntekijöitä on 10 346, jossa vähennystä edelliseen vuoteen 0,6 prosenttia. Saksan ulkopuolisissa maissa, eritoten voimakkaan kasvun maissa, myynti- ja huoltotoimintoja vahvistettiin.

Päättyneen tilivuoden aikana investoitiin yhteensä 150 miljoonaa euroa, mikä on edelliseen tilivuoteen verrattuna 38 miljoonaa euroa ja 20 prosenttia vähemmän. Investointien kehitys seuraa tuotekehityssyklejä ja niistä johtuvia tuotantolaitosten muutostöitä. Kertomusvuonna investointien painopiste oli tuotantolaitosten yleisessä modernisoinnissa, Güterslohn myynti- ja logistiikkakeskuksen laajennuksessa sekä uusien näyttelytilojen rakentamisessa muun muassa Brisbaneen, Chicagoon, Pekingiin ja Turiniin.

Lisätietoja Mielen tuotteista ja palveluista saa valmistajan suomenkielisiltä kotisivuilta. Mielen johtoryhmän kuvassa näkyvät vasemmalta oikealle Dr. Eduard Sailer, Dr. Markus Miele, Olaf Bartsch, Dr. Reinhard Zinkann, Dr. Axel Kniehl.