Samsung Gear VR -virtuaalilasit pukinkonttiin

Kun Samsung Gear VR -virtuaalilasit nostaa silmilleen, voi kokea olevansa mukana 360 asteen 3D-videossa. Noin 150 euroa maksavat lasit vievät muun muassa pelaamisen ja elokuvien katselun aivan uudelle todellisuuden tasolle.

02_Samsung_Gear_avausSamsung ja virtuaalitodellisuuteen erikoistunut Oculus ovat luoneet Gear VR -lasit yhteistyössä. Ne toimivat Samsungin uusimpien älypuhelimien kanssa, joita ovat Galaxy S6, Galaxy S6 edge, Galaxy S6 edge plus ja Galaxy Note 5.

Samsung Gear VR ovat täysin langattomat. Ne hyödyntävät puhelimen näyttöä, kiihtyvyysanturia ja gyroskooppia, joiden avulla katsoja viedään keskelle virtuaalimaailmaa. Lasit on valmistettu kevyestä ja pehmeästä materiaalista, joten niitä on mukava pitää päässä.

Samsung Gear VR:lle on saatavilla elokuvia, pelejä, 360-videoita sekä koulutusmateriaalia ja muuta kokeellista sisältöä. Lisätietoja laseista ja niitä tukevista sisällöistä saa valmistajan suomenkielisiltä kotisivuilta.

Virtuaalitodellisuus kiinnostaa

Samsung toimi marraskuussa järjestetyn Slush-tapahtuman pääsponsorina ja järjesti samalla kyselyn, missä noin 400:lta tapahtumaan osallistuneelta startup-yritykseltä tiedusteltiin VR-tekniikan eli virtuaalitodellisuuden tulevaisuudennäkymistä.

Kysely osoitti, että virtuaalitodellisuus on lähes kaikkien mielessä, ja enemmistö yrityksistä (57 %) uskoo, että VR tulee jollain tavoin kytkeytymään yrityksen toimintaan lähitulevaisuudessa.

Vaikka markkinoilla on vasta muutamia VR-laitteita, jo 52 prosenttia kyselyyn vastannaista oli kokeillut virtuaalitodellisuuslaseja. Kysyttäessä VR:n potentiaalisista käyttökohteista 68 prosenttia vastaajista uskoi, että virtuaalitodellisuutta tullaan hyödyntämään eniten pelaamisessa. Toiseksi suosituimmaksi käyttökohteeksi valittiin 3D-mallinnus (58 %).

Lähes kaikki vastaajat (97 %) olivat kuitenkin yksimielisiä siitä, että virtuaalitodellisuus tulee tarjoamaan uudenlaisia mahdollisuuksia etäopetukseen.

Yli puolet vastaajista (52 %) uskoi hyödyntävänsä VR-tekniikkaa yrityksensä markkinoinnissa ja mainonnassa lähitulevaisuudessa, ja peräti 87 prosenttia vastaajista sanoi olevansa valmiita itse tekemään ostopäätöksiä perustuen VR-ympäristössä saatuihin kokemuksiin.

Jopa 77 prosenttia vastaajista oli vakuuttuneita siitä, että suosituimmat sosiaalisen median palvelut tulevat hyödyntämään VR-teknologiaa lähitulevaisuudessa.

Tiedote Slush-tapahtumassa järjestetystä kyselystä on ladattavissa pdf-muodossa tästä.

03_Samsung_Gear_puhelimet