Kotimaiset verkkokauppiaat ovat ottaneet valtavan harppauksen eteenpäin vuoden 2015 kolmannen ja neljänneksen aikana. Menestyksekäs vuosi päättyi ennätykselliseen joulumyyntiin.
Verkkokauppaindeksin kasvu, joka myynnin lisäksi ottaa huomioon verkkokauppojen tilausmäärät ja ostoskorin koon, kiihtyi vuoden 2015 viimeisen neljänneksen aikana 37 prosentin kasvuun. Edellisvuonna kasvua syntyi samaan aikaan vain 8 prosenttia. Näin huimaa kotimaisen verkkokaupan kasvua ei ole nähty vuoden 2008 jälkeen.
– Verkkokauppojen rajusta noususta alkoi näkyä merkkejä jo Q3-kvartaalin aikana (+34 %), mutta nyt saimme vahvistusta siihen, ettei ole kyse pienestä muutoksesta tai poikkeamasta, vaan merkittävästä murroskohdasta Suomen sähköisen kaupankäynnin historiassa”, sanoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Verkkokaupan voimakkaaseen kasvuun on Korkiakosken mukaan useita syitä, mutta tärkeimpiä ovat verkkokaupassa asioimisen mukavuus, edulliset hinnat ja niiden helppo vertailtavuus sekä tuotteiden hyvä saatavuus.
Ajanmukaista kaupankäyntiä
– Heikko luottamus omaan talouteen saa kuluttajat verkkoon vertailemaan hintoja. Verkossa vältytään turhilta heräteostoksilta, kuten esimerkiksi ravintolassa syömiseltä tai bensan kulutukselta. Nämä tekijät sopivat hyvin tähän aikaan, jolloin harkitaan tarkasti milloin, mitä ja mistä ostavat, Korkiakoski jatkaa.
Loppuvuoden verkkokauppaindeksin voimakas nousu osoittaa, että kotimaiset verkkokaupat ovat suosiossa – hinnan ja saatavuuden pysyessä merkityksellisimpinä ostokriteereinä.
– Suuntaus on, että kuluttajat siirtyvät yhä voimakkaammin verkkokauppoihin, mitä kauppojen aukiolojen vapauttaminen tuskin hidastaa. Pidemmät aukioloajat tuovat etua verkkokaupan ja myymälän yhdistäneille kauppiaille. Asiakkaat arvostavat valinnanvapautta, kun voidaan ostaa mistä vain, milloin vain”, toteaa Korkiakoski.
Mikä on verkkokauppaindeksi?
Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Sen tausta-aineisto on kerätty Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista vuoden 2006 alusta alkaen.
Verkkokauppaindeksi on samalla laaja otanta asiakkaiden verkkokäyttäytymistä, jonka taustalla on kvartaaleittain satoja tuhansia loppuasiakkaiden generoimia transaktioita. Indeksin kehitys antaa tekijän mukaan todellisen kuvan kotimaisen verkkokaupankäynnin tilasta, josta on muutoin vain vähän faktatietoa tarjolla.
Vilkas Group Oy on vuonna 1995 perustettu verkkokaupankäynnin palvelutalo, joka toimittaa sekä verkkokauppoja että verkkokauppiaiden menestystä tukevia lisäpalveluja. Yhtiön toimittamia verkkokauppoja käyttävät tuhannet suomalaiset yritykset kaikilta toimialoilta. Vilkas Group kertoo toimittaneensa lukuisia verkkokaupankäyntiä tukevia ratkaisuja myös Ruotsiin, Englantiin, Saksaan ja Espanjaan.