Koko kaupan myynti laski maaliskuussa 3,3 prosenttia edellisvuodesta

Kaupan päätoimialoista myynti supistui eniten tukkukaupassa, kaikkiaan 6,2 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Autokaupan myynti puolestaan kasvoi 2,5 prosenttia. Yhteenlaskettuna koko kaupan toimialalla myynti laski 3,3 prosenttia vuoden 2015 maaliskuusta.

 

01_Kaupan_tilasto_1603_avaus_2Tilastokeskuksen mukaan vähittäiskaupan myynti laski maaliskuussa 0,8 prosenttia vuoden 2015 maaliskuusta. Myynti supistui tavaratalokaupassa 3,4 prosenttia. Päivittäistavarakaupassa myynti sen sijaan kasvoi 2,0 prosenttia.

Vähittäiskaupan myynnin määrä kasvoi 0,9 prosenttia

Vähittäiskaupan myynnin määrä kasvoi maaliskuussa 0,9 prosenttia vuoden 2015 maaliskuusta. Autokaupassa myynnin määrä kasvoi samaan aikaan 2,3 prosenttia. Tukkukaupan myynnin määrä puolestaan väheni 3,0 prosenttia edellisvuodesta.

Koko kaupan myynnin määrä supistui maaliskuussa 0,9 prosenttia vuoden 2015 maaliskuuhun verrattuna.

Myynnin määräindeksi lasketaan poistamalla arvoindeksisarjasta hintojen muutosten vaikutus. Hintojen alenemisesta johtuen myynnin määrä kehittyi liikevaihtoa myönteisemmin kaupan toimialoilla lukuun ottamatta autokauppaa.

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä kaupan myynti väheni 0,8 prosenttia

Vähittäiskaupan ja tukkukaupan myynti laski tammi-maaliskuussa verrattuna vuoden 2015 tammi-maaliskuuhun. Vähittäiskaupassa myynti laski 0,3 prosenttia ja tukkukaupassa 3,2 prosenttia. Autokaupassa myynti sen sijaan kasvoi 7,6 prosenttia edellisvuodesta. Koko kaupan toimialan myynti väheni yhteensä 0,8 prosenttia vastaavalla ajanjaksolla.

Kaupan myynnin ja myynnin määrän vuosimuutokset on ilmoitettu kausitasoittamattomina ja kauppapäiväkorjaamattomina, jolloin esimerkiksi pyhäpäivien vaikutusta ei ole huomioitu.

Maaliskuussa myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna maaliskuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli huhtikuussa. Pääsiäisen ajoittuminen eri kuukausille näkyy erityisesti ruuan myynnin kehityksessä maalis-huhtikuun aikana.

Lisäksi vähittäiskaupan kehitykseen on maalis-huhtikuussa vaikuttanut suurten alennuskampanjoiden ajoittuminen eri kuukausille kuin viime vuonna. Vähittäiskauppojen aukioloajat vapautettiin 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen osa vähittäiskaupoista on laajentanut aukioloaikojaan.

Tarkempi katsaus kaupan toimialojen kehityksestä maaliskuussa 2016 on luettavissa täältä.

Lähde: Kaupan liikevaihtokuvaaja, Tilastokeskus