Tutkimusyhtiö YouGov kysyi 4 000 pohjoismaalaiselta ja tuhannelta suomalaiselta heidän tv-katselutottumuksistaan. Tutkimus osoitti, että suomalaiset katsovat kesälläkin paljon televisiota, mutta seitsemän kymmenestä kertoo, että kesän auringonvalo haittaa katselukokemusta.
Kyselystä selvisi lisäksi se, että suomalaiset ovat yhä Pohjoismaiden aktiivisimpia suoratoistopalveluiden käyttäjiä. Tällä hetkellä 86 prosenttia suomalaisista on käyttänyt tv-ohjelmien, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluita. Lukema on kasvanut 5 prosenttiyksikköä kahden vuoden takaisesta, mikä pitää suomalaiset Pohjoismaiden aktiivisimpana striimaajina.
Kuusi kymmenestä kyselyyn vastanneesta suomalaisesta kertoo katsovansa selvästi vähemmän tv-sisältöä kesäkuukausina. Lienee luonnollista, että ulkoilu vie kesällä aikaa tv:n katselulta.
Kysely osoittaa kuitenkin sen, että katseluintoa laimentaa myös ikkunoista tulviva auringonvalo. Tutkimukseen osallistuneista suomalaisista 63 prosenttia kertoo, että pitkien kesäiltojen auringonvalo vaikuttaa tv-katselukokemukseen kielteisesti. Yli puolet (51 %) vastaajista pystyy tarvittaessa pimentämään ensisijaisen televisionkatselutilansa, mikä kertoo, että suomalaiset ovat valmiita näkemään vaivaa optimaalisen tv-katselukokemuksen saavuttamiseksi. Uusi tekniikka kuitenkin tekee huoneen pimentämisestä tarpeetonta.
Kirkkaampaa tv-kuvaa
– Luvut ovat varsin valaisevia. Samsung kuuntelee asiakkaitaan ja pyrkii aina ymmärtämään paremmin heidän toiveitaan. Yksi selkeä tarve on ollut mahdollisuus katsoa televisiota ilman, että ympäröivää valaistusta pitää mukauttaa esimerkiksi verhoilla tai himmentimillä. Samsungin uudet qled-televisiot tekevät tästä mahdollista, kertoo Samsungin av-tuotteiden Senior Key Account Manager Markus Nummisalo.
Tähän asti tv-tuolit on pitänyt sijoittaa valon suunnan mukaan, mutta ei enää. Samsungin mukaan qled-televisiota voi katsoa ongelmitta missä tahansa.
– Tähän asti telkkari on pitänyt sijoittaa pimeimpään nurkkaan ja tämä on sanellut sohvien paikat. Nyt sisustuksessa on enemmän valinnanvaraa. Qled-televisiot tarjoavat huikean valovoiman ohella erinomaisen heijastuksen eston. Siksi televisioita voi katsella täydessä valaistuksessa. Myöskään auringonsäteet eivät heikennä katselukokemusta, mikä on tärkeää varsinkin kesällä, kun valoa riittää iltaan asti, toteaa Markus Nummisalo.
Suoratoistopalvelut sulassa sovussa perinteisen television kanssa
Tutkimukseen osallistuneista suomalaisista 86 prosenttia kertoi katsovansa tv-sisältöä suoratoistopalvelujen kautta. Vastaava lukema Ruotsissa oli 79 prosenttia.
Vaikka suoratoistopalveluiden suosio kasvaa jatkuvasti, 68 prosenttia suomalaisista kertoo edelleen viettävänsä eniten aikaa perinteisten tv-lähetysten parissa. Kyselyyn vastanneista 25 prosenttia kertoo suosivansa suoratoistosisältöä. Ikäluokassa 15-34-vuotiaat lukema on jo lähes puolet (48 %). Suoratoistosisältöä katsotaan selkeästi eniten tv-laitteilla (39 %).
– Suoratoistopalvelut ovat ottaneet paikkansa perinteisten tv-lähetysten rinnalla, ja Samsungin televisiot tukevat kaikkia suosituimpia suomalaisia ja kansainvälisiä suoratoistopalveluita. Palveluiden etuna on, että niillä saa enemmän irti uusien 4k-televisioiden internet- ja kuvaominaisuuksista. Netflix, Amazon ja YouTube tarjoavat televisioiden tarkkuutta vastaavaa 4k-sisältöä sekä laajennettua hdr-väriavaruutta, mikä varmistaa, että värit näytetään juuri elokuvantekijöiden tarkoittamalla tavalla, jatkaa Nummisalo.
32-tuumainen tv on virallisesti pieni
Kyselytutkimuksesta kävi myös ilmi, että puolella (50 %) suomalaisista kotitalouksista oli kotitaloudessaan vähintään 42-tuumainen televisio. Vain 23 prosenttia vastaajista kertoi, että kotitalouden ensisijainen televisio oli 32-tuumainen tai pienempi.
Toisin kuin kuvaputkien aikana, nykyaikaista televisiota voi ja kannattaa katsoa lähempää kuin moni tulee ajatelleeksi. Aiheesta voi lukea lisää Gotech-artikkelista täältä.
Kiinnostavia lukuja tutkimuksesta:
Joka toisessa suomalaisessa kotitaloudessa (48 %) on vähintään kaksi televisiota.
Vastaajista 94 prosenttia kertoo, että televisio on sijoitettu olohuoneeseen.
Alle 7 prosenttia vastaajista kertoo, että kodin ensisijaisessa televisiossa on seinäkiinnitys, mutta 26 prosenttia kuitenkin haluaisi, että tv olisi ripustettu seinälle.
Puolella suomalaisista kotitalouksista oli vähintään 42-tuumainen televisio. Vain 23 prosenttia vastaajista kertoi, että kotitalouden ensisijainen televisio oli 32-tuumainen tai pienempi.
Peräti 38 prosenttia vastaajista paljasti, ettei tiedä, mihin näyttötekniikkaan heidän televisionsa perustuu, vaikka 56 prosenttia vastaajista piti kuvanlaatua/näyttötekniikka tärkeimpänä television ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä.
Suoratoistosisältöä katsellaan selvästi eniten tv-laitteilla (39 %), ja 68 prosenttia sanoo, että ei voisi luopua televisiosta ensisijaisena viihdesisältöä tarjoavana laitteena.
Lähes neljä kymmenestä (36 %) vastaajasta kertoo, että kotitaloudessa on televisio makuuhuoneessa.
Peräti 77 prosenttia suomalaisista pitää vähintään jokseenkin tärkeänä, että televisio istuu huoneen sisustukseen. Vain 70 vastaajaa tuhannesta ilmoitti, ettei television sijoittelulla ole sisustuksellista merkitystä. Samalla 68 prosenttia vastaajista kertoi, että näkyvät kaapelit ja johtosotkut ovat jokseenkin tai erittäin häiritseviä.
Vain 28 prosenttia suomalaista pärjää yhdellä kaukosäätimellä. Peräti 37 prosenttia vastaajista kertoo, että televisionkatselutilassa on vähintään kolme kaukosäädintä.
Peräti 68 prosenttia suomalaisista myöntää himmentävänsä valaistusta katsoessaan televisiota ja vain 28 prosenttia sanoo katsovansa televisiota valot päällä.
Yli puolet (55 %) suomalaisista kertoo katsovansa hieman tai selvästi vähemmän televisioita kesällä kuin muina vuodenaikoina. Samalla 33 prosenttia kertoo katsovansa yhtä paljon televisiota kesällä kuin vuoden muina aikoina.
Suomalaisten kertovat viettävänsä eniten aikaa seuraavien suoratoistopalveluiden parissa: Yle Areena (61 %) , YouTube (57 %), Katsomo (39 %), Netflix (34 %), Ruutu (31 %), Viaplay (11 %), CMore (10 %), HBO Nordic (9 %).
Tietoja tutkimuksesta: Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö YouGov kesä-heinäkuussa 2017. Samsungin tilaamaan kyselyyn vastasi 1005 suomalaista ikähaarukalla 15–74 vuotta.