Tiedote 30. tammikuuta 2018
Viihde-elektroniikassa kasvua mitattiin 16,3 prosenttia, kameroissa 11,6, kodin tietotekniikassa 0,7 ja matkapuhelimissa 7,6 prosenttia. Isojen kodinkoneiden myynti kasvoi 4,1 ja pienten 11,6 prosenttia.
Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-12/2017.
Nyt halutaan isoja televisioita ja 4k ultra hd -kuvaa
Viihde-elektroniikan myynnin kasvu oli suurinta ultra hd -televisioissa (68,1 %). Televisiota ostavat päätyvät yhä useammin isoon, yli 55 tuuman kuvaruutuun. Televisioiden myyntiä kasvattaa myös halu hyödyntää suoratoistopalveluita, kuten Yle Areena, YouTube ja Netflix. Ultra hd -televisioiden osuus on peräti 79,9 prosenttia tv-kaupan arvosta, ja yli puolet (59,4 %) kotiin tuoduista televisioista on uhd-malleja, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Langattomuus on valttia äänentoistossa
Musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertoo pitkään jatkunut kasvu langattomien monihuone- (19,0 %) ja bluetooth-kaiuttimien (19,8 %) sekä etenkin hifi- ja mobiilikuulokkeiden (41,1 %) ryhmissä. Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi sekin 30,8 prosenttia.
Kamerakauppa vilkastui kaikissa tuoteryhmissä
Eniten suosiotaan nostivat peilittömät järjestelmäkamerat (45,8 %). Niiden osuus kaikista järjestelmäkameroista oli kappalemäärissä mitattuna 41,0 prosenttia ja myynnin arvosta laskettuna 38,0 prosenttia. Peilietsimellä varustettujen järjestelmäkameroiden myynti kasvoi 1,3, kiinteäobjektiivisten 6,6, videokameroiden 2,4 ja action-kameroiden 9,0 prosenttia.
Älykellojen myynti nousi 23,0 prosenttia
Älypuhelimien kauppa jatkui vilkkaana koko vuoden 2017 ajan, ja niitä ostettiin yhteensä 2 384 894 kappaletta. Kasvua mitattiin sekä myynnin arvossa (7,0 %) että kappalemäärissä (3,3 %). Älykelloja ostettiin 178 141 kappaletta, joten myynnin arvo nousi 23,0 kappalemäärä 7,1 ja keskihinta 14,9 prosenttia. Tietokoneiden myynti kasvoi 7,7 prosenttia, mutta tablettien laski 12,4 prosenttia. Tabletteja ostetaan silti kappalemäärissä mitattuna saman verran kuin tietokoneita, ja kaupan arvo on yli kaksinkertainen verrattuna esimerkiksi kameramyyntiin.
Tasainen kasvu jatkuu isojen kodinkoneiden kaupassa
Isojen kodinkoneiden kauppa on edennyt tasaisella kasvu-uralla jo kaksi vuotta. Vuonna 2017 myynnin arvo nousi 4,1 prosenttia. Tuotteiden keskihinta on samalla laskenut 3,0 prosenttia. Keskimääräistä suurempaan kasvuindeksiin ylsivät kuivausrummut (12,3 %). Niiden ostopenetraatio on parempi kuin pesukoneiden, joten pesukoneen ja kuivausrummun yhdistelmiä eli pesutorneja ostetaan enemmän kuin pesukoneita, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.
Pienten kodinkoneiden myynti kehittyi suotuisasti
Pienten kodinkoneiden myynti kasvoi 11,6 prosenttia vuoden 2017 aikana. Euromääräistä myyntiä tarkasteltaessa positiivisiin lukemiin ylsivät pölynimurit (21,9 %), kahvinkeittimet (10,1 %), parranajokoneet ja karvanpoistolaitteet (8,5 %), hammashoitotuotteet (6,5 %) ja ruuan valmistamiseen tarvittavat pienkoneet (5,5 %). Muissa kategorioissa päädyttiin miinusmerkkiseen kehitykseen, mutta keskihinnat nousivat lähes kaikissa tuoteryhmissä, kertoo ETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Markus Romu.
Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi
Isot kodinkoneet Esa Silver toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi
Pienet kodinkoneet Markus Romu, Lead Key Account Manager, Philips Finland, 0400 861 050, markus.romu(a)philips.com
Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.