Matkapuhelimet nostivat kodintekniikan kokonaismyynnin 0,2 prosentin kasvuun. Muissa tuoteryhmissä vuosi 2022 alkoi laskusuuntaisena.

Tiedote 4. toukokuuta 2022

Kodintekniikan myynti kasvoi vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä 0,2 prosenttia. Kasvusta voi kiittää matkapuhelimia (9,8 %), koska muissa tuoteryhmissä myynti laski. Eniten laskua nähtiin kuvantamisen (-19,5 %), viihde-elektroniikan (-8,2 %) ja pienten kodinkoneiden (-7,0 %) kohdalla. Kappalemääräinen myynti laski kaikissa tuoteryhmissä, mutta tuotteiden keskihinta nousi muualla paitsi viihde-elektroniikassa.

Tiedot käyvät ilmi GfK:n ja Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n tilastoista 1-3/2022.


Matkapuhelinkauppa kasvoi vahvasti 5G-tekniikan vetämänä

Matkapuhelimien myynti laski kappalemäärissä mitattuna 3,8 prosenttia, mutta reipas keskihinnan nousu (14,1 %) nosti kaupan arvoa 9,8 prosenttia. Kasvun moottorina toimii edelleen 5G-tekniikka, ja GfK:n tilastojen mukaan 5G-puhelimien keskihinta on säilynyt korkealla tasolla, lähes 580 eurossa. Älykelloissa nähtiin kaksinumeroisia kasvulukemia, mutta muut puettavan elektroniikan tuotteet eivät käyneet kaupaksi yhtä hyvin kuin vuoden 2021 alussa, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Pelitietokoneita ja tabletteja ostettiin runsaasti, mutta kotitoimiston tuotteiden kauppa taantui

Kodin tietotekniikkaa hankittiin kappaleissa mitattuna 12 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Tuotteiden keskihinta nousi kuitenkin 11,8 prosenttia, joten myynnin arvo taantui vain vähän (-1,6 %). Tablettien kysyntä piristyi, mutta kannettavat tietokoneet eivät käyneet kaupaksi yhtä hyvin kuin pöytäkoneet. Parhaiten menestyivät kuitenkin pelitietokoneet. GfK:n tilastoista voi todeta näyttöjen, näppäimistöjen ja hiirten aiempaa vähäisemmän kysynnän, mikä saattaa johtua siitä, että etätöistä on palattu takaisin toimistoihin.

Viihde-elektroniikan myynti laski 8,2 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

Myynti on vähentynyt kaikilla mittareilla tarkasteltuna ja lähes kaikissa tuoteryhmissä. Televisioiden kohdalla kasvua nähtiin kuitenkin oled-näyttötekniikkaan perustuvien mallien kohdalla. Audiolaitteiden alaryhmissä myyntiä lisäsivät stereoyhdistelmät, kannettavat laitteet sekä näytöllä varustetut älykaiuttimet. Bluetooth-sankakuulokkeet ja täysin langottomat true wireless -kuulokkeet nousivat hiuksen hienosti plussan puolelle.

Kamerakaupan alkuvuosi jäi miinukselle kaikissa tuoteryhmissä

Uusia järjestelmäkameroita esiteltiin alkuvuonna ja ennen vuodenvaihdetta niukasti, mikä vaikutti osaltaan kysynnän laskuun. Kuvaussektorin 19,5 prosentin myynninlaskusta vähimmällä selviytyivät action-kamerat, mutta niitäkin ostettiin vähemmän kuin vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä.

Isojen kodinkoneiden myynti kääntyi hienoiseen 1,2 prosentin laskuun

Remontoinnin ja rakentamisen kasvu nosti kalustepeitteisten liesitasojen ja jääkaappien myyntiä, vaikka vapaasti sijoitettavien mallien myynti väheni samaan aikaan. Pesukoneiden myynti laski, mutta kuivausrummut kävivät hyvin kaupaksi. Vaikka talouden epävarmuudesta johtuva varovaisuus näkyy kulutuksessa, korvausostot pitävät kaupan käynnissä, kertoo ETK ry:n isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.

Pienten kodinkoneiden myynti laski 7,0 prosenttia: paluu töihin ja harrastuksiin vilkastutti joidenkin tuotteiden kauppaa, mutta painoi toiset miinukselle

Kotona vietetään koronarajoitusten lievenemisen vuoksi vähemmän aikaa kuin vuosi tai kaksi sitten. Siksi myös siivoustarve ja sen myötä varsi- ja robotti-imuroiden kysyntä on laskenut merkittävästi. Paluu työpaikoille ja harrastusten pariin saattaa puolestaan olla syynä hiustenleikkureiden, parranajokoneiden ja silitysrautojen elpyneeseen myyntiin. Espressokeittimet ovat edelleen suosittuja, ja niistä ollaan valmiita maksamaan: espressokoneita on kaikista kahvinkeittimistä vain joka kymmenes – mutta myynnin arvosta jo reilu kolmannes, kertoo ETK ry:n pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Taneli Tast.

Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, m.nummisalo(a)samsung.com
Isot kodinkoneet Esa Silver, toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.com
Pienet kodinkoneet Taneli Tast, maajohtaja, Groupe SEB, 040 740 7405, ttast(a)groupeseb.com

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.