Kodintekniikan myynti laski 0,7 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Ainut kasvuun yltänyt tuoteryhmä on matkapuhelimet, jossa myynti nousi 9,2 prosenttia.

Tiedote 4. elokuuta 2022 

Matkapuhelinten keskihinta nousi kehittyneiden 5G-mallien vetämänä 13,8 prosenttia. Sama trendi toistui myös muissa tuoteryhmissä lukuun ottamatta viihde-elektroniikkaa, missä keskihinta laski 6,8 prosenttia. Myynnin arvo putosi jyrkimmin kuvaussektorilla (17,9 %), huolimatta siitä, että vaativille kuvaajille suunnatut kamerat nostivat keskihintaa 11,3 prosenttia. Isojen kodinkoneiden myynti säilyi lähes viime vuoden tasolla (-0,7 %) ja pienten kodinkoneiden laski 3,9 prosenttia. Kodin tietotekniikassa kaupan arvo laski 7,6 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi GfK:n ja Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n tilastoista 1-6/2022 ja 4-6/2022.

Isojen kodinkoneiden kaupassa jatkui hienoinen 0,7 prosentin lasku

Ruuanlaittoon tarvittavista laadukkaista kodinkoneista ollaan valmiita maksamaan aiempaa enemmän, mikä näkyy huomattavana keskihinnan nousuna. Kalusteisiin sijoitettavat keittiökoneet lisäävät suosiotaan, ja se koskee jopa mikroaaltouuneja. Pesukoneiden ja jääkaappien myynti laski sekä euroissa että kappalemäärissä mitattuna. Taloudellisesta epävakaudesta johtuva varovaisuus näkyy kulutuksessa, mutta korvausostot pitävät kaupan käynnissä, kertoo ETK ry:n isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.

Pienten kodinkoneiden myynti laski 3,9 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla

GfK:n tilastoissa näkyy pienten kodinkoneiden kohdalla sekä laskuja että nousuja. Robotti-imureiden keskihinta ja kaupan arvo kääntyivät laskuun, mutta varsi-imureita ostettiin reilusti enemmän kuin viime vuonna. Lisäksi kysyntä kohdistui tehokkaampiin ja monipuolisempiin malleihin, joten varsi-imureiden keskihinta nousi selvästi. Laskua mitattiin sekä kahvinkeittimien että hinnakkaampien espressokoneiden kohdalla. Koronarajoitusten päättyminen on todennäköisesti vaikuttanut parranajo- ja karvanpoistolaitteiden, hiustenleikkureiden ja jopa hammasharjojen myynnin kasvuun.  Nousijoita olivat myös leivänpaahtimet ja vedenkeittimet, kertoo ETK ry:n pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Taneli Tast.

Viihde-elektroniikan myynnin lasku jatkui sekä vuoden ensimmäisellä puoliskolla (-9,7 %) että toisella neljänneksellä (-11,3 %)

Viihde-elektroniikan myynti taantui GfK:n tilastojen mukaan lähes kaikissa tuoteryhmissä. Televisioiden kohdalla lasku oli vähäisintä pienissä alle 55 tuuman malleissa. Äänentoistolaitteiden kauppa supistui kautta linjan lukuun ottamatta bluetooth-kuulokkeita ja kelloradioita. Niiden kasvulukemat olivat positiivisia sekä vuoden ensimmäisellä puoliskolla että toisella neljänneksellä.

Kameroiden keskihinta nousi 11,3 prosenttia, mutta kaupan arvo jäi silti reilusti miinukselle

Valmistajat keskittyvät nyt vaativille kuvaajille tehtyihin kameroihin, joten keskihinnat nousevat, mutta kysyntä vähenee kappalemäärissä mitattuna. Viimeisintä tekniikkaa sisältävät uutuusmallit nostivat keskihintaa joissain kategorioissa yli 20 prosenttia. Kuvaussektorin myynti laski silti vuoden ensimmäisellä puoliskolla (-17,9 %) sekä toisella neljänneksellä (-16,5 %).

Kodin tietotekniikan kysyntä laski erityisesti vuoden toisella neljänneksellä

Kodin tietotekniikan kauppa hiipui GfK:n tilastojen mukaan lähes kaikissa tuoteryhmissä. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla laskua mitattiin 7,6 prosenttia ja toisella neljänneksellä 14,6 prosenttia. Kannettavat tietokoneet pärjäsivät paremmin kuin pöytäkoneet, mutta molemmat jäivät pakkasen puolelle sekä kappaleissa että arvossa mitattuna. Myös tablettien myynti hidastui, vaikka kysyntä olikin tietokoneisiin verrattuna pirteämpää.

Matkapuhelinten keskihinta nousi 5G-mallien vetämänä 13,8 prosenttia

Matkapuhelinten myynti laski kappalemäärissä mitattuna noin neljä prosenttia. Kysyntä painottui kuitenkin monipuolisiin 5G-malleihin, joten keskihinta nousi yli 13 prosenttia. Se kasvatti kaupan arvoa 9,2 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja 8,6 prosenttia toisella vuosineljänneksellä. Älykelloissa nähtiin jälleen kaksinumeroisia kasvulukemia, mutta muut puettavan elektroniikan tuotteet eivät käyneet kaupaksi yhtä hyvin kuin viime vuonna, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, m.nummisalo(a)samsung.com
Isot kodinkoneet Esa Silver, toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.com
Pienet kodinkoneet Taneli Tast, maajohtaja, Groupe SEB, 040 740 7405, ttast(a)groupeseb.com

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.