Sony CES 2023 -messuosaston kohokohdat olivat virtuaalitodellisuuden innovaatioissa

Sony keskittyi CES-messuilla teemaan Moving People Forward. Se pyrkii herättämään ihmisissä tunteita muun muassa laajentamalla viihteen mahdollisuuksia erilaisilla teknologioilla ja aloitteilla, jotka liittyvät metaverseen, mobiiliteettiin ja muihin aloihin.

Osa Sonyn messualueen paneeleista valmistettiin Original Blended Material -materiaalista. Se on Sonyn kehittämä materiaali, jota tehdään bambusta, sokeriruo’osta ja kierrätyspaperista. Jätemateriaalien vähentämiseksi Sony pyrki lisäksi vähentämään tilan ympäristövaikutuksia käyttämällä jo muissa tapahtumissa käytettyjä verhoiluja ja hyödyntämällä vuokramateriaaleja.

Star Sphere on hanke, jonka tarkoituksena on tuoda avaruus kaikkien ulottuville ja tarjota uudenlaisia näkökulmia pohtia globaalia ympäristöämme ja yhteiskunnallisia kysymyksiä. Sony esittelee messuilla Space Shooting Lab -laboratorion, joka tarjoaa virtuaalisen ympäristön avaruusvalokuvaukselle.

Sony tukee monenlaista tuotantotoimintaa päästäkseen lähemmäs eri yhteisöjä, kuten luovan alan ammattilaisia ja tulevia sisällönluojia. Sonyn CES 2023 -osastolla esiteltiin muun muassa digitaalisia elokuvakameroita, kuten Venice 2, täyskennoinen peilitön Alpha™-sarja, VLOGCAM-mallisto, ammattikäyttöön tarkoitettu Airpeak-drooni, Xperia™-älypuhelimet ja pilvipohjainen Creators’ Cloud -mediatuotantoalusta. Lisäksi osastolla oli esillä korkealaatuisia mikrofoneja ja kuulokkeita sekä ammattilaisille että sisällön tekijöille.

PoC (proof of concept) on Sonyn ja Englannin Valioliigaseura Manchester Cityn kanssa toteutettava projekti. Tavoitteena on luoda seuraavan sukupolven online-faniyhteisö yhdistelmällä seuran fyysiset ja virtuaaliset yhteisöt toisiinsa. Hankkeen tarkoituksena on innostaa ja sitouttaa uusia ja nykyisiä urheilufaneja. Messualueella kävijät kokivat metaverse-elämyksen, jossa he astuivat Manchester Cityn kotikentälle, Etihad Stadiumille, joka on mallinnettu virtuaalitilassa. Fanit voivat myös ilmaista kannatustaan ja intohimoaan joukkuetta kohtaan luomalla älypuhelimiinsa omia avatar-hahmojaan sekä lähitulevaisuudessa olla yhteydessä miljooniin faneihin eri puolilla maailmaa.

Messuilla esiteltiin uusia dataan perustuvia urheilufanielämyksiin liittyviä aloitteita. Messukävijät pystyivät muun muassa tutustumaan urheiludatan matkaan kentällä tapahtuvasta tiedonkeruusta virtuaalisen sisällön luomiseen reaaliajassa ja sen tarjoamiseen eri alustoilla faneille. Hawk-Eye Innovations, Beyond Sports ja Pulselive ovat Sony-konsernin yrityksiä, joiden teknologiat esittelevät yhtiön urheiluliiketoiminta-alueen kykyä mullistaa se, miten kaappaamme, visualisoimme, toimitamme ja tarjoamme interaktiivista live-dataa faneille.

Portable Volumetric Capture -pisteessä esiteltiin prototyyppiä järjestelmästä, jolla voidaan tallentaa ja jakaa animoituja 3D-rekonstruktioita ihmisistä, esineistä ja tiloista – minimaalisella viiveellä ja missä tahansa paikassa. Järjestelmä käyttää vain seitsemää anturia, minkä ansiosta se voidaan pystyttää minne tahansa nopeasti. Se on suunniteltu vastaamaan suorien 3D-video lähetysten kysyntään. Messuosastolla kävijät pääsivät nauttimaan 360 asteen näkymästä Manchester Cityn pelaajista ja yleisöstä, jotka esitetään 3D-metaverse-tilassa tablettien ja Sonyn Spatial Reality Displays -näyttöjen avulla.




Spatial Reality Display on uusi 27 tuuman prototyyppinäyttö, joka toistaa reaalimaailman 3D-tilakuvina. Suuremmalla näytöllä voidaan näyttää elävän kokoisia kohteita, joten lääketieteelliset kuvat ja tuotemallinnukset toistuvat entistä todenmukaisemmin. Messuosastolla SR-näyttöä käytetään näyttämään 3D-tietokonegrafiikkasisältöä, jolla on sovellutuksia eri aloilla, kuten virtuaalitodellisuudessa (VR), lisätyssä todellisuudessa (AR) sekä arkkitehtuurissa ja tietokoneavusteisessa 3D-suunnittelussa (CAD). Lisäksi Hawk-Eye-tekniikan tarjoama reaaliaikainen urheiludata ja virtuaalihahmoilla luotu multi-view-video voidaan nyt esittää SR-näytöllä täysin uudenlaisena viihdekokemuksena.

Previsualization Powered by mocopi on Sonyn siirrettävällä liikkeenkaappausjärjestelmä, jolla elokuvantekijät voivat tarkistaa kameratyöskentelynsä ja hahmojensa sijainnit VFX-editointia edeltävässä vaiheessa. CG-malli näkyy katselumonitorilla, joka on synkronoitu reaaliaikaisesti mocopi-laitetta käyttävän esiintyvän mallin liikkeiden kanssa. Tämä tekniikka edistää tuotannon työnkulun virtaviivaistamista, sillä sen avulla tekijät voivat simuloida lopputulosta jo varhaisessa vaiheessa ja parantaa työnsä laatua.

PlayStationVR2 (PS VR2) -virtuaalilasit tarjoavat ennennäkemättömän upean pelikokemuksen yhdessä PlayStation 5 -konsolin kanssa. Lasit seuraavat silmien liikkeitä, jolloin peliavatarien tunnereaktiot ja vuorovaikutus näyttävät entistä aidommilta. Lisäksi katsekeskeiset piirtotekniikat näyttävät pelistä ne alueet, joihin katse kiinnittyy. Ääni toistetaan 3D-tekniikalla, joka reagoi pään liikkeisiin. Lasien kaksi 2000 x 2040 pisteen oled-näyttöä toistavat 4k hdr -kuvaa jopa 120 ruudun sekuntinopeudella. PlayStation VR2 -lasit tulevat kauppoihin helmikuun lopulla noin 640 euron hintaan.

Lisätietoja Sony-tuotteista saa valmistajan suomenkielisiltä kotisivulta.