Sony kehittää spatial content creation -järjestelmää sisällöntuottajille

Sonyn spatial content creation -järjestelmään sisältyy korkealaatuisilla 4k oled microdisplay -näytöillä varustettu päähine nimeltään XR head-mounted display. Järjestelmä sisältää myös sormusohjaimen ja osoitinohjaimen, jotka on Sonyn mukaan optimoitu intuitiiviseen ja erittäin täsmälliseen vuorovaikutukseen 3D-objektien kanssa.

Järjestelmän tarkoituksena on tukea tekijöitä 3D-sisällön luomisessa. Niinpä Sony aikoo tehdä yhteistyötä erilaisten 3D-tuotanto-ohjelmistojen kehittäjien kanssa, muun muassa teollisen muotoilun ja viihdeteollisuuden aloilla. Sony tekee yhteistyötä myös Siemensin kanssa, joka on teollisuusteknologian johtavia toimijoita. Yhdessä yritykset esittelevät uuden ratkaisun yhteistoiminnalliseen tuotesuunnitteluun hyödyntämällä avointa ja digitaalista Siemens Xcelerator -liiketoiminta-alustaa.

Ratkaisu tulee markkinoille vuoden 2024 aikana. Sony ja sen yhteistyökumppanit julkistavat myöhemmin lisätietoja, kuten tekniset tiedot, julkaisupäivän ja -alueet, hinnoittelun, myyntikanavat ja ohjelmistoyhteensopivuuden.

Realistista renderöintiä tosiajassa

Sony spatial content creation -järjestelmän head-mounted display -päähine on varustettu 4k oled microdisplay -näytöillä ja Sonyn kehittämällä renderöintiteknologialla. Se mahdollistaa 3D-objektien tekstuurien ja ihmishahmojen kasvojen ilmeiden reaaliaikaisen realistisen renderöinnin korkealla tarkkuudella.

Päähineessä on videon läpinäkyvyystoiminto ja tilantunnistus, yhteensä kuusi kameraa ja anturia. Lisäksi järjestelmään kuuluu sormusohjain, jonka avulla voi intuitiivisesti manipuloida esineitä virtuaalitilassa. Osoitinohjain mahdollistaa vakaan ja tarkan osoittamisen.

Sisällön luojat voivat havainnoida 3D-malleja oikeassa mittakaavassa Extended Reality (XR) -ympäristössä ja samalla luoda sekä muokata niitä. Kolmannen osapuolen 3D-luomissovellusten kanssa integroituna se tukee myös reaaliaikaista yhteistyöskentelyä eri paikkojen välillä.

Laite on varustettu Qualcomm Technologies Inc:n uusimmalla XR-prosessorilla ja Snapdragon XR2+ Gen 2 -järjestelmäpiirillä. Suoritin vapauttaa 4k oled microdisplay -näyttöjen suorituskyvyn ja mahdollistaa Sonyn mukaan upean kuvanlaadun, saumattomia XR-kokemuksia sekä suorituskykyisen alustan luovaan työnkulkuun.

Rajoja rikkovaa teknolgiaa

Sony on esitellyt teknologioita, jotka eivät ainoastaan tue työnkulkua, vaan myös parantavat spatiaalisen sisällöntuotannon laatua ja helpottavat 3D CG:n käyttöä monilla eri luovilla aloilla.

Sonyn 3D-liikkeenkaappausjärjestelmä ”mocopi™” hyödyntää pieniä ja kevyitä antureita sekä dedikoitua älypuhelinsovellusta, mahdollistaen koko kehon liikkeenseurannan.

Spatial Reality -näytöt tarjoavat erittäin realistista, kolmiulotteista sisältöä ilman tarvetta erikoislaseille tai Virtual Reality (VR) -laseille tilallisen sisällön luomiseen ja tarkasteluun. Tämän järjestelmän käyttöönoton myötä ja yhteistyössä 3D-ohjelmistojen kehittäjien kanssa Sony pyrkii avaamaan spatiaalisen sisällön luojille entistä laajemmat näköalat, jotka ylittävät fyysisen ja virtuaalisen maailman rajat. Tavoitteena on mahdollistaa luoville tekijöille mahdollisimman syvällisiä ja monipuolisia kokemuksia.

Osaavia yhteistyökumppaneita

– Yhteistyössä Sonyn kanssa esittelemme teollisen metaversumin uusimman rakennuspalikan: mukaansatempaavan tekniikan. Se tarjoaa ympäristön, jossa voi kokea fysiikan realiteetit ilman aikarajoja. Ratkaisu vaikuttaa syvällisesti siihen, miten asiakkaamme työskentelevät ja tekevät yhteistyötä, kertoo Cedrik Neike, Siemens AG:n johtokunnan jäsen ja Siemens Digital Industriesin toimitusjohtaja.

– Suunnittelimme Snapdragon XR2+ Gen 2:n tarjoamaan 4k-näytön resoluution, huippuluokan grafiikan ja vertaansa vailla olevan suorituskyvyn, jotta tekijät voivat rakentaa innovatiivista spatiaalista sisältöä, joka muuttaa kaikki toimialat paremmiksi. On jännittävää nähdä, miten Sony astuu yritysmaailmaan spatial content creation -laitteillaan ja hyödyntää Snapdragonin XR-tekniikoita tarjotakseen entistä realistisempia, yksityiskohtaisempia ja tarkempia Mixed Reality (MR)/VR-kokemuksia. Tämä auttaa kehittäjiä ja luovan työn tekijöitä viemään eteenpäin entistäkin mukaansatempaavampaa tulevaisuutta, sanoo Qualcomm Technologiesin tuotehallinnan Senior Director Said Bakadir.

Sony etsii yhteistyökumppaneita eri 3D-tuotanto-ohjelmistojen kehittäjien parista sekä viihde- että teollisen muotoilun aloilta. Sony tekee lanseerauksen yhteydessä yksinoikeudella yhteistyötä Siemensin kanssa tuodakseen innovatiivisia mukaansatempaavia suunnittelutoimintoja valmistusteollisuuteen integroimalla ne uuteen NX™ Immersive Designer -ohjelmistoon, joka on osa Siemensin Xcelerator -liiketoiminta-alustaa.

Tehokas laitteistojen ja ohjelmistojen integrointi avaa teollisen suunnittelun ja tuotesuunnittelun tekijöille uusia mahdollisuuksia tarjoamalla immersiivisiä suunnittelun, tarkastelun ja yhteistyön työkaluja. Video, jossa esitellään tämän kumppanuuden mahdollistama upottava spatial content creation -kokemus, on katsottavissa täällä:




Tärkeimmät ominaisuudet

Sonyn head-mounted display -päähine on varustettu suurikokoisilla, teräväpiirtoisilla 1,3-tuuman oled microdisplays -näytöillä, joissa on 4k-tarkkuus ja wide color gamut -väritoisto, joka kattaa peräti 96 prosenttua DCI-P3-väriavaruudesta. 3D-objektien tekstuurien ja ihmishahmojen kasvojen yksityiskohtainen sekä realistinen renderöinti antaa kattavat työkalut 3D-mallintamiseen.

Järjestelmä tukee split rendering -tekniikkaa, joka jakaa renderöintikuorman tietokoneen ja päähän kiinnitettävän näytön välillä, joten se pystyy renderöimään suurikokoisia 3D-malleja sulavasti ja teräväpiirtolaadulla.

Sony on edelläkävijöiden joukossa ottamassa käyttöön Qualcomm Technologiesin uusimman Snapdragon XR2+ Gen 2 -alustan. Prosessori vapauttaa 4k oled microdisplays -näyttöjen suorituskyvyn ja tarjoaa huippuluokan kuvanlaatua. Samalla järjestelmäpiirin sisäänrakennettu tekoäly mahdollistaa parannetun käyttäjän ja tilan seurannan saumattomia XR-kokemuksia varten, sulauttaen fyysiset ja digitaaliset tilat sulavasti toisiinsa. Tämä helpottaa navigointia ja edistää intuitiivista vuorovaikutusta XR-ympäristöissä.

Head-mounted display -päähine tarjoaa Sonyn mukaan mukavuutta ja vakautta, jotka ovat keskeisiä pitkäaikaisessa luovassa käytössä. Tämä saavutetaan hienosäätämällä laitteen painopisteen tasapainoa sekä käyttäjän pään kanssa kosketuksiin olevien tyynyjen suunnittelulla ja materiaalilla. Lisäksi näyttöosassa on ylös kääntyvä mekanismi, jonka ansiosta luovan työn tekijät voivat helposti ja saumattomasti siirtyä fyysisistä tiloista virtuaalitilaan ilman, että laitetta tarvitsee kalibroida uudelleen otettaessa pois ja puettaessa päähän.

Päähine on tasapainotettu pitkäaikaiseen käyttöön ja siinä on kääntyvä näyttömekanismi.

Ohjaimet spacial content creation -ympäristöön

Järjestelmään kuuluu sormusohjain, jolla voi intuitiivisesti manipuloida esineitä virtuaalisessa tilassa. Lisäksi mukana on osoitinohjain, joka mahdollistaa vakaan ja tarkan osoittamisen virtuaalitiloissa. Osoitinohjaimen muoto ja painikkeiden sijoittelu on optimoitu tehokasta ja tarkkaa käyttöä varten. Pitämällä osoitinohjainta hallitsevassa kädessä ja kiinnittämällä sormusohjain toisen käden sormiin, 3D-objekteja voi mallintaa käyttäen molempia ohjaimia ja näppäimistöä sekä päähän asennettavaa näyttöä.

3D-objekteja voi manipuloida intuitiivisesti sormusohjaimella. Osoitinohjain mahdollistaa tarkan osoittamisen virtuaalitiloissa.