Vuoden 2025 kolmannessa kvartaalissa pienten kodinkoneiden myynti kasvoi hieman, 1,1 prosenttia. Isojen kodinkoneiden kappalemääräinen myynti pysyi niukasti kasvussa, mutta kuluttajat suosivat edullisia malleja.
Pienten kodinkoneiden myynti kasvoi hieman kolmannella vuosineljänneksellä. Imurit ja viilennyslaitteet vetivät myyntiä ja myös hyvinvointiin liittyvät laitteet kiinnostavat kvartaalista toiseen.
Imurien myynti nousi yli kymmenen prosenttia. Kasvun taustalla on erityisesti robotti‑imureiden jopa 40 prosentin kasvu viime vuodesta.
Hyvinvoinnin ja kauneuden trendi jatkuu kasvujohteisena kvartaalista toiseen.
“Esimerkiksi suunhoito- ja hierontalaitteet sekä henkilövaa’at kiinnostivat kuluttajia kolmannessa kvartaalissa”, kertoo Päivi Hole, S-ryhmän tuoteryhmäjohtaja.
Kuluttajien kiinnostus hyvinvointiin näkyy myös sisäilmanpuhdistimien lähes kaksinkertaistuneessa myynnissä. Lisäksi loppukesän poikkeuksellinen kuumuus vauhditti viilennyslaitteiden kysyntää, ja ilmanviilentimien kappalemyynti jopa nelinkertaistui verrattuna edellisvuoden kolmanteen kvartaaliin.
Isojen kodinkoneiden myynti odottaa asuntokaupan kasvua
Isojen kodinkoneiden kappalemääräinen myynti kasvoi 0,5 prosenttia, mutta myyntiarvo laski. Vaikka kappalemääräinen myynti kasvoi, kuluttajat valitsivat edullisempia malleja.
Kasvua näkyy isojen kodinkoneiden saralla esimerkiksi energiatehokkaissa ja suurissa, yli kymmenen kilon pyykinpesukoneissa.
“Taloudellinen epävarmuus ja heikko asuntokauppa näkyvät kuluttajien ostokäyttäytymisessä isojen kodinkoneiden kaupassa. Hankintoja tehdään harkiten ja usein tarjouksista. Energiatehokkaiden laitteiden valitseminen on positiivinen ilmiö”, tiivistää Niko Sandström, Gigantin toimitusjohtaja.
Tiedot pohjautuvat NielsenIQ:n ja ETKO ry:n tilastoihin. Tutustu tilastoihin tarkemmin: tilastot Q3
Lisätietoa
Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on koko kodintekniikan alan toimijat yhteen kokoava yhdistys, joka kehittää alan toimintaa ja valvoo alan toimijoiden etua. Lisäksi ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä.
Suomalaisen kodintekniikka-alan yhdistävä ETKO viettää 100-vuotisjuhlaansa vuonna 2025. Vuoden aikana juhlistetaan alaa ja nostetaan esiin sen yhteiskunnallisesti tärkeä merkitys.
Toimitusjohtaja Taina Luukkainen taina.luukkainen@etkory.fi +358 400 597 492