Samsungin tutkimuksen mukaan 81 prosenttia suomalaisista hyödyntää tv-ohjelmien, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluita. Palveluiden suosio kasvaa jatkuvasti, ja suoratoistetusta sisällöstä maksaminen on Suomessa viisinkertaistunut vuodessa.
Tänään julkistetaan vuotuinen Techonomic Index 2015 -tutkimus, joka selvittää, miten eurooppalaiset käyttävät teknologiaa. Toista kertaa toteutettuun tutkimukseen osallistui 18 000 vastaajaa 18 maasta. Suomalaisia mukana oli tuhat.
Tutkimuksesta selviää, että suomalaiset ovat ottaneet omakseen uuden tavan katsoa televisiota. Suoratoistopalvelut ovat tulleet suomalaisiin olohuoneisiin jäädäkseen, ja televisiota katsotaan nyt enemmän kuin viime vuonna.
Suomessa 95 prosentilla kotitalouksista on televisio. Sitä katsotaan keskimäärin 2 tuntia ja 37 minuuttia niinä päivinä kun se avataan. Katseluaika on kasvanut viime vuodesta 15 minuuttia.
Tällä hetkellä 81 prosenttia suomalaisista on käyttänyt tv-ohjelmien, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluita. Määrä on kasvanut viime vuodesta 9 prosenttia, ja suomalaiset ovat nyt Pohjoismaiden ahkerimpia striimaajia.
Ruotsalaisista suoratoistopalveluita on käyttänyt 73 prosenttia, norjalaisista 69 prosenttia ja tanskalaisista 64 prosenttia. Suomalaisista neljännes (24 prosenttia) käyttää videoiden striimauspalveluita päivittäin ja yli puolet (57 prosenttia) viikoittain.
Striimaus eli suoratoisto on vallalla oleva trendi, ja Suomessa myös musiikkia kuunnellaan striimattuna muuta pohjolaa enemmän. Suomalaisista 70 prosenttia on käyttänyt musiikin suoratoistopalveluita, kun Ruotsissa vastaava luku on 67 prosenttia, Norjassa 65 prosenttia ja Tanskassa 58 prosenttia.
Älypuhelinten ja tablettien suosiosta huolimatta televisio on jälleen suosituin laite viihteen katsomiseen kotona. Euroopassa on yleistynyt myös twiittaaminen television katselun lomassa.
Maksullisen sisällön käyttö on kasvanut vuodessa rajusti, ja se on nyt viisi kertaa viime vuotta suositumpaa. Jopa 57 prosenttia suomalaisista maksaa television, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluista, kun viime vuonna maksajia oli vain 11 prosenttia.
Liikkuvasta kuvasta maksaminen on vastaajien keskuudessa yleisintä, mutta myös musiikin suoratoistosta on viimeisen kuukauden aikana maksanut 45 prosenttia vastaajista.
– Suomessa on kuluttajille tarjolla useita loistavia striimauspalveluita ja se on muuttanut tavan, jolla ihmiset katsovat televisiota. Ihmiset haluavat itse valita katsotun sisällön, ajan ja paikan. Jos palvelu toimii ja sisältö on kiinnostavaa, käyttäjät ovat myös valmiita maksamaan, sanoo Samsungin markkinointipäällikkö Eva Carrero.
Tietoja tutkimuksesta: Samsung Electronics loi Samsung Techonomic Index -tutkimuksen seuratakseen ihmisten teknologian käyttöä. Nettikyselynä toteutettuun tutkimukseen vastasi 18000 yli 16-vuotiasta vastaajaa 18:sta Euroopan maasta. Tutkimuksen tilasi European Samsung Lifestyle Research Lab ja sen toteutti Lightspeed GMI. Tutkimukseen osallistui vastaajia Itävallasta, Belgiasta, Bulgariasta, Tanskasta, Suomesta, Kreikasta, Italiasta, Unkarista, Alankomaista, Norjasta, Puolasta, Portugalista, Espanjasta, Ruotsista, Sveitsistä, Romaniasta ja iso-Britanniasta, tuhat jokaisesta maasta. Tulokset painotettiin vastaamaan kansallisia ikä- ja sukupuolijakaumia. Haastattelut toteutettiin tänä vuonna 21. huhtikuuta ja 18. toukokuuta välisenä aikana.