Kyselytutkimus paljastaa joulun suosituimman lahjan

Analytiikkayritys SAS teetti jo toistamiseen kansainvälisen joulukauppakyselyn. Sen mukaan neljännes kuluttajista USA:ssa, Kanadassa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Uudessa-Seelannissa aikoo käyttää tänä jouluna lahjaostoksiin enemmän kuin viime vuonna.

02_joulukauppakysely_SASJouluostoksiin käytettävä summa kasvanee reippaimmin Yhdysvalloissa, missä 29 prosenttia aikoo todennäköisesti ostaa tänä jouluna viime vuotta enemmän. Sen sijaan Kanadassa kukkaronnyörejä aiotaan kiristää.

Ostosbudjettejaan kasvattavat eniten millenniaalit eli 18–29-vuotiaat. Heitä vanhemmat ovat taipuvaisia ​​pitämään kiinni viime joulun budjetistaan.

– Tulokset ovat linjassa suomalaisen joulukaupan kanssa. Kaupan liiton ennusteiden mukaan joulun kulutusluvut säilynevät Suomessa viime vuoden tasolla, vaikka hintojen lasku kutistaakin liikevaihtoa. Suomessa joulukaupan kannalta tärkeät lapsiperheet eivät aio enää tänä vuonna nipistää kulutuksestaan, mikä on kaupalle hyvä uutinen, kertoo Jan Nyström, Sales Director, Nordic Retail, SAS Institutesta.

Verkosta ja kivijalkamyymälöistä

Nyströmin mukaan joulukauppa on siirtymässä niin meillä kuin muuallakin yhä lähemmäksi joulua. Sen sijaan Suomessa pitkään aiemmin tuntemattomat Black Friday ja Cyber Monday tuovat kaupalle uusia mahdollisuuksia. Erityisesti elektroniikkakauppa tuntuu omineen päivät omikseen myös meillä Pohjolassa.

Vaikka verkkokaupan suosio on jatkuvassa kasvussa, kahdeksan kymmenestä kyselyyn vastanneesta aikoo tehdä ostoksia kivijalkamyymälöissä. Seitsemän kymmenestä shoppailee verkossa ja mobiilisti noin kolmannes, joista suurin osa on alle 40-vuotiaita.

– Suomen joulukauppaan tuovat tänä vuonna aivan oman vivahteensa Postin ja kuljetusalan liittojen työtaistelutoimet. Lakon aiheuttama epävarmuus saattaa heikentää verkkokauppaa ja ohjata ihmisiä sen sijaan kivijalkamyymälöihin, Nyström pohtii.

Lahjoja myös lemmikeille

Tämän vuoden lahjaruletin voittajia ovat tuttuun tapaan lapset. Kyselyyn vastanneet aikovat käyttää alle 18-vuotiaan perheenjäsenen lahjoihin noin 260 euroa. Perheen aikuinen saa tyytyä 217 euroon.

Joulun aikana muistetaan erityisesti myös lemmikkieläimiä, jopa selkeästi useammin kuin naapureita ja työkavereita. Lemmikin omistajista 44 prosenttia aikoo hankkia lahjan karvakuonolle pukin konttiin. Naiset hankkivat lahjan lemmikille kaksi kertaa todennäköisemmin kuin miehet. Työkavereille lahjoja ostaa 17 prosenttia ja naapureille 13 prosenttia vastanneista.

Lahjakortti pukinkonttiin

Pukinkontista löytää tänä jouluna varmimmin lahjakortin, sillä 61 prosenttia aikoo hankkia sellaisen ainakin jollekin joululahjaksi. Tiukasti mitalisijassa ovat kiinni lelut ja pelit 60 prosentin osuudellaan.

Lahjakortti voikin olla mieluinen lahja myös kaupan näkökulmasta, koska sitä ei voi palauttaa. Kyselyyn vastanneista nimittäin enemmän kuin joka kolmas arvelee palauttavansa lahjoja joulukauden jälkeen.

SAS Instituten kyselyyn vastasi 3 458 kuluttajaa USA:ssa, Kanadassa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Uudessa-Seelannissa. Kysely tehtiin ensimmäisen kerran viime vuonna.

Tutkimustulokset

holiday-shopping-infographic-2015.pdf

holiday-shopping-report.pdf