Neuropsykologisen tutkimuksen mukaan ultra hd -televisio vaikuttaa kehoon ja mieleen tavalla, joka mahdollistaa sisällön kokemisen uudella ja kiinnostavalla tavalla.
Samsung toteutti psykologisen tutkimuksen yhdessä Mindlab Internationalin kanssa. Se osoitti uhd tv:n tarjoavan merkittävästi (38 %) uppouttavamman kokemuksen verrattuna perinteiseen full hd -kuvaan.
Neuropsykologinen tutkimus ”Screen sensation: The Ultra HD Effect” selvitti psykologisia vaikutuksia ja eroja full hd tv:n ja uhd tv:n katselun välillä. Full hd -tarkkuus, eli 1920 x 1080 pistettä, sisältää viisinkertaisen määrän kuvainformaatiota verrattuna tavalliseen sd-kuvaan (standard definition), kun taas uhd (ultra high definition) sisältää peräti nelinkertaisen määrän informaatiota verrattuna full hd -kuvaan.
– Tutkimuksemme osoittaa, että ultra high definition tarjoaa merkittävän kehitysaskeleen aiempaan tekniikkaan verrattuna. On hämmästyttävää, miten teknologinen kehitys voi auttaa lisäämään psykologisia vaikutuksia aivoissamme ja muuttaa tapojamme kokea tv-sisältöä ja viihdettä, toteaa Mindlab Internationalin johtaja, neuropsykologi David Lewis.
Tutkimuksessa koehenkilöiden päähän kytkettiin elektrodit eeg-ärsykkeiden mittaamista varten, ja eda:ta (elektrodermaalista aktiivisuutta) mitattiin sykemittareiden avulla. Osallistujat katsoivat sisältöä Netflix-suoratoistopalvelusta ja kuvamateriaalia Euroopan liigan jalkapallo-ottelusta. Sisältöä katsottiin sekä hd- että uhd-tarkkuudella.
Ylivertainen uhd
Tutkimus todisti uhd tv -katselukokemuksen ylivertaisuuden full hd tv:hen verrattuna. Motivaation (psykologiassa käyttövoima tai halu) kasvu ja beta-aaltojen aktiivisuuden lisääntyminen osoittivat, että katsottava uhd-sisältö vaikutti koehenkilöiden aivoihin enemmän kuin full hd -sisältö.
Tulokset osoittavat, että aivoissa tapahtuu enemmän visuaalista prosessointia uhd-sisältöä katsottaessa. Tämä tarkoittaa, että katsoja saa yksityiskohtaisemman vaikutelman siitä, mitä esimerkiksi jalkapallokentällä tapahtuu. Lisäksi tutkimukseen osallistuneet kertoivat uhd-katselukokemuksen olevan 62 prosenttia full hd -kuvaa vaikuttavampi jalkapalloa katsottaessa.
– Urheiluspektaakkelit, tv-ohjelmat ja elokuvat halutaan kokea yhä suuremmilta ja kirkkaammilta ruuduilta. Biolabin tuore tutkimus on osoitus siitä, että tv-tekniikan, kuten Samsungin uusien suhd-televisioiden, kehitystyö tuo mitattavaa arvoa katsojille, toteaa Samsungin av-myyntijohtaja Markus Nummisalo.
Testien aikana neljännes osallistujista kertoi olevansa keskittyneempiä ja tarkkaavaisempia katsoessaan Samsungin suhd-televisiota. Katsojat kokivat myös olevansa herkempiä reagoimaan ruudun tapahtumiin ja eläytyvänsä enemmän hetkeen.
Lisää tutkimustuloksia
Katsojat olivat 20 prosenttia kiinnostuneempia uhd-sisällöstä kuin full hd -sisällöstä. Lisäksi 29 prosenttia osallistujista tunsi enemmän vetoa suhd-kuvamateriaaliin verrattuna full hd:hen katsellessaan samaa sisältöä toista tai kolmatta kertaa.
Tietoja tutkimuksesta: Psykologiset testit suoritettiin Mindlab Internationalin laboratoriossa (Sussex Innovation Centre Brighton) 26.–28. lokakuuta 2015. Testeihin osallistui 24 iältään 18-65-vuotiasta koehenkilöä (keskiarvoikä 36 vuotta). Puolet tutkimukseen osallistuneista oli miehiä ja puolet naisia. Osallistujille maksettiin testiin osallistumisesta.