Tiedote 28. lokakuuta 2016
Kodintekniikkakaupan suurimmat kasvuluvut nähtiin ultra hd -televisioissa (135,1 %), langattomissa bluetooth-kaiuttimissa (52,4 %) sekä älykelloissa (43,5 %). Älypuhelimien myynti on hienoisessa kasvussa (2,0 %), ja positiivinen vire jatkuu myös isojen (2,6 %) ja pienten (2,9) kodinkoneiden kaupassa.
Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-9/2016.
Ultra hd -televisiot nostavat suosiotaan
Uutta televisiota ostavat päätyvät yhä useammin ultra hd -malliin, ja ne kattavat jo lähes puolet tv-kaupan arvosta. Kappalemäärissä mitattuna uhd-televisioiden osuus on reilu neljännes. Televisioon kytkettävien digiboksien (-22,3 %) ja blu-ray-soittimien (-21,5 %) myynti jatkaa laskuaan.
Kaiuttimia ja kuulokkeita älypuhelimiin
Musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertovat merkittävät kasvulukemat langattomien monihuone- (28,8 %) ja bluetooth-kaiuttimien (52,4 %) sekä hifi- ja mobiilikuulokkeiden (24,2 %) ryhmissä. Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi sekin 18,5 prosenttia.
Kameroiden keskihinta nousi
Kamerakaupan taantuma (-16,3 %) näkyy kaikissa tuoteryhmissä. Suurin lasku nähtiin action-videokameroiden (-40,3%) ja kotivideokameroiden (-26,1 %) kohdalla. Valokuvakameroiden keskihinta nousi vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä peräti 33,6 prosenttia. Kaupan arvossa mitattuna suurimman tuoteryhmän muodostavat peilietsimellä varustetut järjestelmäkamerat.
Älypuhelimia ostettiin yli 1,6 miljoonaa kappaletta
Älypuhelimien kohdalla kasvoivat sekä myynnin arvo (2,0 %), kappalemäärät (1,4 %) että keskihinta (0,6 %). Älykelloja ostettiin 116 931 kappaletta, ja kasvua nähtiin sekä myynnin arvossa (43,5 %), kappalemäärissä (2,5 %) että keskihinnassa (40,1 %). Tietokoneiden myynti kasvoi 9,8 prosenttia, mutta tablettien laski 24,9 prosenttia.
Rakentaminen lisää kodinkoneiden kysyntää
Kerros- ja rivitalorakentamisen vilkastuminen näkyy isojen kodinkoneiden kaupassa, jossa myynti kasvoi 2,6 prosenttia. Suurin kasvu nähtiin kuivausrummuissa (9,1 %), pesukoneissa (4,9 %) sekä erillisuuneissa ja keittotasoissa (4,9 %).
– Kuivausrumpujen suosion kasvu johtuu pitkälti siitä, että lämpöpumpputekniikkaa hyödyntävien mallien keskihinnat ovat laskeneet. Pienempi energiankulutus vakuuttaa yhä useammat ostajat kuivausrummun eduista, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.
Pölynimureita uusitaan ahkerasti
Pienten kodinkoneiden kauppa saavutti pölynimureiden (12,6 %), parranajokoneiden ja karvanpoistolaitteiden (6,7 %) sekä hammashoitotuotteiden (5,8 %) vetämänä 2,9 prosentin kasvun. Suurin myynnin lasku nähtiin silitysraudoissa (-11,7 %) ja hiustenhoitotuotteissa (-8,1 %).
Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.
Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi
Kuvantaminen Lauri Nieminen, maajohtaja, Nikon Nordic AB, 040 138 0600, lauri.nieminen(a)nikon.fi
Kodinkoneet Esa Silver toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi
Pienkoneet Heidi Stirkkinen, maajohtaja, OBH Nordica Finland Oy, 040 703 7426, heidi.stirkkinen(a)obhnordica.fi