Euroopan unioni aikoo vaatia kodinkoneilta ja elektroniikkatuotteilta nykyistä parempaa kestävyyttä, korjattavuutta ja kierrätettävyyttä. Työ on vasta alkuvaiheessa, ja EU:n komissio on antamamassa asiasta ehdotuksen joulukuun alussa. Sen jälkeen jäsenmaiden asiantuntijat vievät asiaa eteenpäin tuoteryhmä kerrallaan. Valmiissa tuotteissa uudistusten odotetaan näkyvän ensi vuosikymmenellä.
Yleisradion julkaisema uutinen avaa aihetta tähän tapaan: ”Kodinkone menee rikki, ja kaupassa kerrotaan, ettei sitä kannata korjata. Tulee halvemmaksi, kun ostaa uuden. Tämä ärsyttää kuluttajia suunnattomasti.”
Halpamallin ostanut saattaa tosiaan saada uuden koneen korjauskustannusten hinnalla. Usein tämä tiedostetaan jo ostopäätöstä tehtäessä, eikä myyjän kehotus uuden koneen ostamisesta silloin ”ärsytä suunnattomasti”.
Osa ihmisistä hankkii hieman kalliimpia kodinkoneita ja toivoo niiden olevan myös kestävämpiä. Vaikka tällaiseen koneeseen tulisikin takuuajan päätyttyä vika, sen korjaaminen on edelleen taloudellisesti mielekästä.
Muuttuvatko valintaperusteet
Tilastojen mukaan halvat kodintekniikan tuotteet ovat lähes poikkeuksetta suositumpia kuin hinnakkaammat. Niinpä kyse ei ole siitä, etteivät valmistajat haluaisi tehdä kestävämpiä, korjattavampia ja kierrätettävämpiä ja samalla hieman kalliimpia kodinkoneita.
Niinpä normeja ja mittausmenetelmiä suunnitellessa olisi hyvä tiedostaa, että suuri osa ihmisistä yksinkertaisesti haluaa ostaa tai joutuu ostamaan halvimman vaihtoehdon. Siksi EU:n kannattaisi suunnata osa hankkeensa voimavaroista kulutustottumusten muuttamiseen.
Vaikka EU onkin tavoitteissaan oikealla linjalla, nähtäväksi jää miten uudistukset otetaan vastaan siellä, mistä asioista todellisuudessa päätetään. Toisin sanoen valitaanko valtaosa kodinkoneista jatkossakin hinnan perusteella, vai alkavatko laatu ja ekologisuus ohjata ostopäätöksiä nykyistä enemmän.
Selvää kuitenkin on, että kestävämmät, korjattavammat, kierrätettävämmät ja näistä syistä väistämättä hieman kalliimmat kodinkoneet ovat tavoittelemisen arvoinen päämäärä niin vastuullisille valmistajille, kauppiaille kuin kuluttajillekin.