Tiedote 1. helmikuuta 2017
Kodintekniikkakaupan suurimpia kasvulukuja nähtiin viime vuonna ultra hd -televisioissa (128,1 %), langattomissa bluetooth-kaiuttimissa (55,8 %), tv-ääntä parantavissa soundbar-kaiuttimissa (43,5 %), hifi- ja mobiilikuulokkeissa (32,8 %) sekä älykelloissa (37,2 %). Positiivinen vire jatkuu myös älypuhelimien (2,1 %) ja isojen kodinkoneiden (1,9) kaupassa.
Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-12/2016.
Ultra hd -televisiot nostavat edelleen suosiotaan
Televisioiden myynti palasi viime vuonna kasvu-uralle (6,3 %). Kesän suuret urheilutapahtumat antoivat hyvän sysäyksen tv-kaupalle, ja marraskuun black friday -kampanjat nostivat tv-myyntiä peräti 59 prosenttia. Välipäivien myynti rikkoi sekin ennätyksiä. Televisiota ostavat päätyvät yhä useammin ultra hd -malliin, joten televisioiden keskihinta nousi lähes 8 prosenttia. Uhd-mallit kattoivat viime vuonna yli puolet tv-kaupan arvosta. Kappalemäärissä mitattuna niiden osuus on reilu kolmannes. Yli 55-tuumaisten televisioiden osuus koko myynnistä on jo yli 25 prosenttia, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Kaiuttimia ja kuulokkeita älypuhelimiin
Musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertovat merkittävät kasvulukemat langattomien monihuone- (27,1 %) ja bluetooth-kaiuttimien (55,8 %) sekä hifi- ja mobiilikuulokkeiden (32,8 %) ryhmissä. Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi sekin 43,5 prosenttia.
Kameroiden keskihinta nousussa
Kamerakaupan pudotus tasaantui hieman, ja peilietsimellä varustettujen järjestelmäkameroiden myynti kääntyi plussalle (1,7%), vaikka koko markkina jäikin vielä miinukselle (-13,3 %). Suurin lasku nähtiin action-kameroissa (-32,2 %), videokameroissa (-30,3 %) ja kiinteäobjektiivisissa kameroissa (-24,2 %). Digikameroiden keskihinta nousi peräti 37,7% prosenttia – eli nyt halutaan monipuolisempia välineitä parempien kuvien ottamiseen ja niiden jakamiseen sosiaalisessa mediassa. Kameramarkkinan kehitystä vauhdittavat myös uudet tuotteet kuten kopterikamerat ja 360 astetta kuvaavat action-kamerat. Kuvantamisen markkina monipuolistuu, tähdentää ETK ry:n kuvantamisjaoston puheenjohtaja Lauri Nieminen.
Älypuhelimia ostettiin yli 2,3 miljoonaa kappaletta
Älypuhelimien kohdalla kasvoivat myynnin arvo (2,1 %), kappalemäärät (1,4 %) ja keskihinta (0,7 %). Älykelloja ostettiin 185 788 kappaletta, ja kasvua nähtiin sekä myynnin arvossa (37,2 %), kappalemäärissä (4,0 %) että keskihinnassa (31,9 %). Tietokoneiden myynti kasvoi 6,3 prosenttia, mutta tablettien laski 26,0 prosenttia.
Isojen kodinkoneiden kysyntä kasvoi
Kerros- ja rivitalorakentamisen vilkastuminen näkyy isojen kodinkoneiden kaupassa, jossa myynti kasvoi 1,9 prosenttia vuonna 2016. Rakentamisen vaikutus näkyy muun muassa astianpesukoneiden keskimääräistä suurempina kasvulukuina niin myynnin arvossa (3,5 %) kuin kappalemäärissäkin (5,3 %). Kuivausrumpujen myynti (8,5 %) ja kappalemääräinen menekki (11,0 %) lisääntyivät vuoden takaiseen, mikä kertoo siitä, että pesukoneen yhteydessä hankitaan uutena laitteena myös kuivausrumpu. Kodinkoneiden myynnin kasvun odotetaan jatkuvan 1–3 prosentin vauhtia myös vuonna 2017, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.
Pienten kodinkoneiden myynti laski
Kodin pienkoneiden kauppa kävi vuonna 2016 joissain tuoteryhmissä paikoitellen hyvin ja kasvusuuntaisesti, mutta kehitys vaihteli runsaasti kuukaudesta toiseen. Ylä- ja alamäkien vuosi päättyi niin, että pienkoneita ostettiin kaikissa tuoteryhmissä kappalemääräisesti mitattuna 11,3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2015. Euromääräistä myyntiä tarkasteltaessa positiivisiin lukemiin ylsivät imurit ja parranajovälineet. Kaikki muut tuoteryhmät päätyivät sen sijaan miinusmerkkiseen kehitykseen. Niinpä kodin pienkoneiden kaupan arvo oli viime vuonna -1,9% vähemmän kuin edellisvuonna, ETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Heidi Stirkkinen.
Vuoden 2016 tilastoja koottaessa saatiin näkyviin myös joulukuun myynnit, jotka jäivät edellisvuodesta 11,2 prosenttia. Lukemat eivät kuitenkaan ole vertailukelpoisia, koska vuonna 2015 joulukuun tilastot koostuivat viiden viikon ja vuonna 2016 neljän viikon myynneistä. Lisäksi aiempaa suurempi osa jouluostoksista tehdään nyt marraskuussa, ja black friday -kampanjat piristivät selvästi muun muassa mobiililaitteiden, televisioiden ja kodin pienkoneiden kauppaa. Vilkkaasta marraskuusta johtuen joulukuun myynti jäi joissain tuoteryhmissä ennakoitua vähäisemmäksi
Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.
Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi
Kuvantaminen Lauri Nieminen, maajohtaja, Nikon Nordic AB, 040 138 0600, lauri.nieminen(a)nikon.fi
Kodinkoneet Esa Silver toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi
Pienkoneet Heidi Stirkkinen, maajohtaja, OBH Nordica Finland Oy, 040 703 7426, hstirkkinen(a)groupeseb.com