Viihde-elektroniikka ja pienet kodinkoneet kiinnostivat kuluttajia alkuvuonna 2018

Tiedote 27. huhtikuuta 2018

Kodintekniikan kokonaismyynti nousi 4,0 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä. Kasvua mitattiin pienissä kodinkoneissa 15,1 prosenttia, viihde-elektroniikassa 11,1, tietotekniikassa 2,7, matkapuhelimissa 2,3 ja isoissa kodinkoneissa 0,9 prosenttia. Kamerakauppa sen sijaan taantui 15,5 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-3/2018.


Kotiin halutaan iso 4k ultra hd -televisio

Televisiota ostavat päätyvät yhä useammin isoon, vähintään 55 tuuman kuvaruutuun. Myynnin kasvu oli suurinta ultra hd -televisioissa (32,9 %). Niiden osuus on 88,5 prosenttia tv-kaupan arvosta ja peräti 73,7 prosenttia kotiin ostetuista televisioista. Ultra hd -televisioita ostettiin 66 510 kappaletta, eli 54,1 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Parempi ääni televisioon soundbar-kaiuttimella                                                                                      

Television ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi 32,9 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä. Kuulokkeiden suosio ei sekään näytä hiipuvan, ja kaupan arvo nousi 29,4 prosenttia. Langattomien bluetooth-kaiuttimien myynti kääntyi sen sijaan pitkästä aikaa hienoiseen 3,8 prosentin laskuun.

Peilittömät järjestelmäkamerat nostivat suosiotaan

Kamerakauppa kääntyi alkuvuonna 15,5 prosentin laskuun. Eniten laski action-kameroiden (30,0 %), peilietsimellä varustettujen järjestelmäkameroiden (27,5 %) ja kiinteäobjektiivisten pokkareiden (11,1 %) suosio. Peilittömien järjestelmäkameroiden myynti sen sijaan kasvoi 12,8 prosenttia, ja niiden osuus kaikista järjestelmäkameroista oli kappalemäärissä mitattuna 41,0 ja myynnin arvosta laskettuna 46,2 prosenttia.

Älypuhelimien keskihinta nousi 11,7 prosenttia

Älypuhelimia ostettiin vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä 501 234 kappaletta, mikä on 8,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Myynnin arvo kasvoi kuitenkin 2,6 prosenttia ja puhelimien keskihinta 11,7 prosenttia. Älykelloissa kasvua mitattiin 2,2 ja tietokoneissa 5,8 prosenttia. Tablettien myynti laski 2,8 ja tulostimien 7,1 prosenttia.

Tasainen kasvu jatkui isojen kodinkoneiden kaupassa

Isojen kodinkoneiden kauppa on edennyt tasaisella kasvu-uralla jo kolmatta vuotta. Vuoden 2018 alussa myynnin arvo nousi 0,9 prosenttia. Tuotteiden keskihinta on samalla laskenut 3,8 prosenttia. Keskimääräistä suurempaan kasvuindeksiin ylsivät kuivausrummut (10,6 %). Niiden ostopenetraatio on parempi kuin pesukoneiden, joten pesukoneen ja kuivausrummun yhdistelmiä eli pesutorneja ostetaan enemmän kuin pesukoneita, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.

Pienten kodinkoneiden myynti kehittyi suotuisasti

Pienten kodinkoneiden myynti nousi 15,1 prosenttia vuoden 2018 alussa. Parhaisiin kasvulukemiin ylsivät hammashoitotuotteet (53,5 %) hiustenhoitotuotteet (28,1 %), parranajokoneet ja karvanpoistolaitteet (27,9 %), silitysraudat (26,1 %) sekä ruuan valmistamiseen tarvittavat pienkoneet (22,0 %). Pölynimurit (8,7 %) ja kahvinkeittimet (1,4 %) kävivät nekin kaupaksi paremmin kuin viime vuonna, kertooETK ry:n toimitusjohtaja Taina Luukkainen.

Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi
Isot kodinkoneetEsa Silver toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi
Pienet kodinkoneetTaina Luukkainen, Elektroniikan Tukkukauppiaat ry, 0400 597 492, taina.luukkainen(a)etkry.com

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.