Viihde-elektroniikka, kodinkoneet ja älypuhelimet kiinnostivat kuluttajia vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla

 Tiedote 14. elokuuta 2018

Kodintekniikan kokonaismyynti nousi 6,0 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla. Kasvua mitattiin pienissä kodinkoneissa 14,0 prosenttia, viihde-elektroniikassa 10,1, matkapuhelimissa 7,1, isoissa kodinkoneissa 3,5 ja kodin tietotekniikassa 1,7 prosenttia. Kamerakauppa sen sijaan taantui 15,7 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-6/2018.

Jalkapallon MM-kisat vauhdittivat tv-myyntiä

Venäjällä pelatut jalkapallon MM-kisat kasvattivat isojen televisioiden myyntiä todella runsaasti. Esimerkiksi 55-tuumaisia televisioita ostettiin kesäkuussa 67,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, ja yli 70-tuumaisten myynnin kasvu oli kappalemäärissä mitattuna peräti 300 prosenttia. Ultra hd -televisioiden osuus oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla 87,9 prosenttia tv-kaupan arvosta ja peräti 71,7 prosenttia kotiin hankituista televisioista. Ultra hd -televisioita ostettiin 124 447 kappaletta, eli 45,0 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Musiikkia kuunnellaan nyt kuulokkeilla                                                                                                      

Kuulokkeiden suosio ei näytä hiipuvan, ja kaupan arvo nousi 31,3 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla. Television ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi 29,4 prosenttia, ja langattomien bluetooth-kaiuttimien myynti kääntyi sekin jälleen kasvuun (12,4 %).

Peilittömät järjestelmäkamerat nostivat suosiotaan

Kamerakaupan lasku jatkui alkuvuonna 15,7 prosentin vauhtia. Eniten laski peilietsimellä varustettujen järjestelmäkameroiden (27,5 %), action-kameroiden (27,2 %) ja kiinteäobjektiivisten pokkareiden (7,1 %) suosio. Peilittömien järjestelmäkameroiden myynti sen sijaan kasvoi 5,1 prosenttia, ja niiden osuus kaikista järjestelmäkameroista oli kappalemäärissä mitattuna 46,9 ja myynnin arvosta laskettuna 44,1 prosenttia.

Älypuhelimien keskihinta nousi 10,0 prosenttia

Älypuhelimia ostettiin vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla 1 061 293 kappaletta, mikä on 2,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Myynnin arvo kasvoi kuitenkin 7,3 prosenttia ja puhelimien keskihinta 10,0 prosenttia. Älykelloissa kasvua mitattiin peräti 18,4 ja tietokoneissa 4,2 prosenttia. Tablettien myynti laski 2,6 ja tulostimien 4,7 prosenttia.

Tasainen kasvu jatkui isojen kodinkoneiden kaupassa

Isojen kodinkoneiden kauppa on edennyt tasaisella kasvu-uralla jo kolmatta vuotta. Vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla myynnin arvo nousi 3,5 prosenttia. Koska uusia asuntoja valmistuu tänä vuonna runsaasti, kasvun uskotaan jatkuvan myös vuoden toisella puoliskolla, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.

Pienten kodinkoneiden myynti kehittyi suotuisasti

Pienten kodinkoneiden myynti nousi peräti 14,0 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla. Parhaisiin lukemiin ylsivät hammashoitotuotteet (39,2 %), silitysraudat (30,4 %), parranajokoneet ja karvanpoistolaitteet (29,4 %), hiustenhoitotuotteet (18,9 %) sekä ruuan valmistamiseen tarvittavat pienkoneet (18,5 %). Pölynimurit (6,9 %) ja kahvinkeittimet (5,8 %) kävivät nekin kaupaksi paremmin kuin viime vuonna, kertoo Lauri PaavolaETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaostosta.

Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi
Isot kodinkoneet Esa Silver, toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi
Pienet kodinkoneet Lauri Paavola, avainasiakaspäällikkö, Philips Finland, 050 585 9258, lauri.paavola(a)philips.com

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.