Tiedote 30. lokakuuta 2018
Kuluttajien luottamus talouden kasvuun edisti viihde-elektroniikan, kodin tietotekniikan, matkapuhelinten sekä isojen ja pieten kodinkoneiden kysyntää vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä. Tilaston ainut kategoria, jossa myynti taantui, oli kuvaus.
Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-9/2018.
Kaikki yli 40-tuumaiset televisiot ovat jo ultra hd -malleja
Televisioiden myynti kasvoi 4,7 prosenttia ja 4k uhd -mallien peräti 20,7 prosenttia. Suosituin kokoluokka on 55 tuumaa, ja kaikki tällä hetkellä myytävät yli 40 tuuman tv:t ovat 4k uhd -malleja. Ultra hd -televisioiden osuus on jo yli 70 prosenttia tv-myynnistä, ja uhd-malleja ostettiin yli 185 453 kappaletta, eli 35,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Omat kuulokkeet kotiin, matkalle, urheiluun ja pelaamiseen
Tavallisten yleiskuulokkeiden oheen hankitaan yhä useammin tiettyyn tehtävään optimoituja erikoismalleja kuten urheilukuulokkeita. Hifi- ja mobiilikuulokkeiden myynti nousi 23,9 ja tietokone- ja pelikuulokkeiden 36,4 prosenttia. Audiotuotteiden suurin kasvu mitattiin tv:n ääntä kohentavissa soundbar- ja soundbase-kaiuttimissa (40,0 %), ja langattomien bluetooth-kaiuttimien suosio jatkoi sekin nousuaan (16,0 %). Kotiverkkoon liitettävien monihuonekaiuttimien myynti sen sijaan laski 3,3 prosenttia.
Peilittömien järjestelmäkameroiden suosio kasvaa
Kamerakaupan lasku jatkui 16,7 prosentin vauhtia. Ainoat nousijat olivat peilittömät järjestelmäkamerat (1,3 %). Kappalemäärissä mitattuna niiden osuus on 47,6 prosenttia kaikista järjestelmäkameroista. Moni valmistaja esitteli syksyllä uusia peilittömiä järjestelmäkameroita, mutta niiden menestys päästään arvioimaan tarkemmin loppuvuoden tilastoissa.
Älypuhelimien keskihinta nousussa, älykellojen suosio kasvaa
Älypuhelimia ostettiin vuoden 2018 kolmella ensimmäisellä neljänneksellä 1 660 606 kappaletta, mikä on 1,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Myynnin arvo kasvoi kuitenkin 8,4 prosenttia ja puhelimien keskihinta 10,5 prosenttia. Älykelloissa kasvua mitattiin peräti 26,1 ja tietokoneissa 4,4 prosenttia. Tablettien myynti lähti sekin hienoiseen 0,8 prosentin nousuun. Tulostinkauppa jäi 2,8 prosenttia miinukselle.
Kuivausrumpu koetaan uuden asunnon perusvarusteeksi
Isojen kodinkoneiden kauppa on edennyt tasaisella kasvu-uralla jo kolmatta vuotta. Vuoden 2018 kolmella ensimmäisellä neljänneksellä myynnin arvo nousi 3,8 prosenttia. Kasvuun vaikuttavat vilkas rakentaminen sekä uusien asuntojen tiheä valmistumistahti. Kuivausrummut koetaan uusissa asunnoissa perusvarusteiksi, ja niiden myynti kasvoi 6,6 prosenttia, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.
Parta on nyt muotia ja hammasharjat ovat älykkäitä
Parta on nyt muotia, ja sen hoitoon hankitaan parran mukaiset välineet. Uudet innovatiiviset parranajolaitteet ovat lisäksi entistä tarkempia ja hellävaraisempia, ja ne mahdollistavat myös märkäajon. Näillä eväillä myyntikin nousi 25,6 prosenttia. Käyttöä helpottavat uudet ominaisuudet nostivat puolestaan silitysrautojen kysyntää 23,9 prosentilla. Hammasharjoihin on tullut älyä, joka auttaa harjaamaan hampaat aina oikealla tavalla, joka paikasta ja oikean ajan. Lisäksi tarjontaa on eri hintakategorioissa entistä enemmän, joten kasvua mitattiin peräti 28,4 prosenttia. Kaiken kaikkiaan pienten kodinkoneiden myynti nousi 11,8 prosenttia, kertoo Lauri PaavolaETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaostosta.
Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi
Isot kodinkoneetEsa Silver, toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi
Pienet kodinkoneetLauri Paavola, avainasiakaspäällikkö, Philips Finland, 050 585 9258, lauri.paavola(a)philips.com
Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.