Kookkaat ja laadukkaat televisiot ovat entistä suositumpia mutta samalla television halutaan istuvan kodin sisustukseen. Kuvanlaatu ja näytön kokoluokka nähdään tärkeimpinä tv:n valintaperusteina, mutta erityisesti nuorten keskuudessa arvostetaan myös muotoilua.
Samsungin tutkimusyhtiö YouGovilta tilaaman kyselytutkimuksen mukaan 56 prosentilla suomalaisista on kotitaloudessaan vähintään 42-tuumainen televisio. Mikäli kuvaruudun koon voisi valita täysin vapaasti, jopa 72 prosenttia suomalaisista ostaisi seuraavaksi yli 42-tuumaisen television ja peräti 23 prosenttia ostaisi seuraavaksi yli 60-tuumaisen television. Vähiten haluttu kokoluokka on alle 32 tuumaa 7 prosentin osuudella.
Kuvaruudun koon ja katseluetäisyyden suhteesta voi lukea enemmän lisää täältä.
Karvalakkimalli ei enää ole Black Fridayn ykkösvalinta
Finnpanelin tilastojen mukaan television parissa vietetään keskimäärin yli tuhat tuntia vuodessa, mikä merkitsee, että jopa premium-luokan television päivittäiseksi käyttöhinnaksi elinkaarensa aikana jää alle euro.
Samsungin tilaama tutkimus osoittaa, että suomalaiset ovat entistä valmiimpia maksamaan laadusta. Kun vuonna 2017 hinta oli tv-ostoksilla suomalaisten ykkösvalintakriteeri, tänä vuonna hinta on tipahtanut sijalle kolme. Kyselyn perusteella tärkein television valintakriteeri onkin nyt kuvanlaatu, ja seuraavaksi tärkeimmäksi nousee näytön koko.
– Suomalaiset ovat entistä valmiimpia maksamaan laadusta, mikä näkyy sekä Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n myyntitilastoista että Samsungin tilaaman kyselytutkimuksen tuloksista. Suomalainen ei enää välttämättä osta halvinta karvalakkimallia, vaan haluaa aidosti panostaa laitteeseen, jonka parissa viettää ison siivun elämästään. Uskonkin, että myös Black Fridayn halutuimmat mallit tulemaan olemaan QLED:in kaltaisia huipputelevisioita, joissa kuvanlaadusta, designista ja käyttökokemuksesta ei ole tingitty. 65-tuumaisten televisioiden uskotaankin olevan Black Fridayn hittituote, kertoo Samsungin tv/av-tuotteiden myyntipäällikkö Markus Nummisalo.
Televisio määrää kaapin paikan
Kyselytutkimus paljastaa myös, että television sopivuus kodin sisustukseen on nykyisin tärkeää. Niinpä 58 prosenttia suomalaisista kertoo sisustuksen vaikuttavan vähintään jossain määrin television sijoitteluun. Jopa 29 prosenttia taas toteaa sisustuksen vaikutuksen olevan merkittävä tai erittäin merkittävä. Samalla lähes puolet (46 %) vastanneista haluaa television olevan selvästi näkyvillä, mutta sisustukseen sopien.
– 75- ja peräti 85-tuumaiset televisiot ovat rantautuneet koteihin, mikä muuttaa pysyvästi myös suomalaisen sisustuksen luonnetta. Mitä suurempi televisio, sitä suurempi musta alue huonetta vallitsee tv:n ollessa kiinni. Ratkaisuksi tähän olemmekin uusimmissa Samsung-televisioissa esitelleet Ambient Mode -tilan, jonka avulla television taustalla olevan seinän värin tai tapettikuvion voi heijastaa tv-ruudulle television ollessa kytkettynä pois päältä. Näin suurikin ruutu sulautuu ympäristöönsä saumattomasti, Nummisalo jatkaa.
Peräti 21 prosenttia 18-34-vuotiaista kertoo designin olevan television ykkösvalintakriteeri. Kaikkia ikäryhmiä tarkasteltaessa taas tv:n koon merkitys korostuu valintakriteerinä aiempien vuosien kyselytutkimustuloksiin verrattuna.
Sisältö ratkaisee
Älykkäät toiminnot olivat tv:n valintakriteereissä sijalla neljä. Yle Areena on selkeästi katsotuin suoratoistopalvelu Suomessa. Suomalaisista 27 prosenttia kertoo viettävänsä eniten aikaa Yle Areenan parissa. Netflix on puolestaan ylivoimaisesti suosituin 18-34-vuotiaiden joukossa 43 prosentin osuudella, ja perässä tulevat YouTube (19 %) sekä Yle Areena (12 %).
– Olemme nykyään kiireisiä ja haluamme itse päättää, koska ja mitä katsomme. Uudet äly-tv-sovellukset ja suoratoistopalvelut mahdollistavat sen, että voimme katsoa lempiohjelmaamme juuri silloin, kun parhaiten sopii. Televisioiden välisessä sovellustarjonnassa on kuitenkin isoja eroja. Kannattaa varmistaa, että uudesta televisiosta löytyvät ne palvelut, joita käyttää, Nummisalo jatkaa.
Muita lukuja tutkimuksesta
Suomen suosituin tv-koko on 55 tuumaa, mutta peräti 23 prosenttia suomalaisista ostaisi seuraavaksi 60-tuumaisen tai isomman television. Vain 21 prosenttia kertoo, että kodin ensisijainen televisio on 32 tuumaa tai pienempi.
Joka toisessa suomalaisessa kotitaloudessa (48 %) on vähintään kaksi televisiota. Vahva enemmistö (78 %) suomalaisista käyttää televisiota yhä enimmäkseen perinteisten tv-lähetysten katsomiseen. Kuudesosa suomalaisista katsoo televisiolla enemmän suoratoistopalveluja kuin perinteisiä tv-lähetyksiä.
Enemmistö miehistä (60 %) kokee olevansa vastuussa kotitalouksien tv-valinnasta, mutta samalla vain 19 prosenttia naisista kokee, että kotitaloudessa asuvalla mieshenkilöillä on viimeinen sana kotitalouksien tv-valinnasta.
Suomalaiset suosivat perinteistä tv-jalustaa. Peräti 84 prosenttia suomalaisista kertoo, että kodin ensisijainen televisio on sijoitettu jalustalleen tv-tasolle. Vain 8 prosenttia vastaajista kertoo, että kodin ensisijaisella televisiolla on seinäkiinnitys. Lattiajalustojen suosio on kasvussa, peräti 5 prosenttia vastaajista kertoo sijoittaneensa kodin ensisijaisen television lattiajalustalle.
Kotitalouksista 32 prosentilla on televisio makuuhuoneessa, ja 96 prosentilla kotitalouksista on televisio olohuoneessa.
Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n lukuja
Television keskihinta kasvaa, ja tänä vuonna se on 643 €. Arvoltaan suurin kokoluokka on 55-tuumaiset (38 % koko markkinasta). Toiseksi suurin kokoluokka taas 65-tuumaiset (21 % markkinasta). 75-tuumaisten televisioiden markkinat ovat jo yli 5 prosenttia kokonaismyynnistä, ja niiden osuus kaksinkertaistunut viime vuodesta.
Tietoja tutkimuksesta: Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö YouGov heinäkuussa 2018. Samsungin tilaamaan kyselyyn vastasi 1 009 suomalaista yli 18-vuotiasta.