Tiedote 2. toukokuuta 2019
Viihde-elektroniikan, kodin tietotekniikan, mobiilituotteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden kysyntä kasvoi tammi-, helmi- ja maaliskuussa 5,2 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2018. Kamerakaupan taantuma jatkui, mutta peilittömien järjestelmäkameroiden myynti vilkastui, ja niiden suosio ohitti peilikamerat.
Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-3/2019.
4k ultra hd -televisioiden myynti kasvoi 10,1 prosenttia
Televisiosta katsotaan yhä useammin suoratoistopalveluiden ohjelmia, jotka näkyvät parhaimmillaan 4k-tarkkuudella. Kun kuvanlaatu kehittyy ja tarkkuus kasvaa, sisältöä halutaan katsoa yhä isommalta ruudulta. Niinpä 55- ja 65-tuumaisten mallien myynti edustaa 62 prosenttia koko tv-kaupasta. Alkuvuonna ostetuista televisioista 83,2 prosenttia on 4k uhd -malleja, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Soundbar-kaiuttimien ja kuulokkeiden suosio vahvassa kasvussa
Samalla kun televisioiden kuvanlaatu kehittyy ja ruutukoot kasvavat, äänenlaadultakin odotetaan enemmän. Hyvän äänentoiston tavoittelua ovat edistäneet myös suositut musiikkiohjelmat, kuten ”Vain elämää” ja ”Voice of Finland”. Niinpä soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti nousi 31,7 prosenttia ja muiden kaiuttimien 62,2 prosenttia. Langattomat bluetooth-kaiuttimet ylsivät nekin 19,2 prosentin kasvuun. Yleiskuulokkeiden oheen hankitaan myös tiettyyn tehtävään optimoituja erikoismalleja kuten urheilukuulokkeita. Tietokone- ja pelikuulokkeiden myynti kasvoi 11,5 prosenttia ja hifi- ja mobiilikuulokkeiden peräti 30,7 prosenttia.
Peilittömien järjestelmäkameroiden myynti ylitti peilietsinkamerat
Kamerakaupan lasku jatkui 9,1 prosentin vauhtia. Kasvuun ylsivät vain peilittömät järjestelmäkamerat (11,2 %). Kappalemäärissä mitattuna niiden osuus 55,5 prosenttia kaikista järjestelmäkameroista. Myynnin arvosta laskettuna peilittömät edustavat nyt 57,3 prosenttia järjestelmäkameroiden kaupasta.
Älykellojen läpimurto
Älykellojen myynti kasvoi peräti 92,2 prosenttia verrattuna alkuvuoteen 2018. Suosion kasvua selittävät uusien mallien kehittyneet ominaisuudet sekä se, että yhä useampi haluaa seurata liikkumistaan, palautumistaan ja niin edelleen. Älypuhelimia ostettiin 3,7 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna, mutta keskihinta laski 5, 6 prosenttia, joten myynti kääntyi 2,1 prosentin laskuun. Tablettien myynti kasvoi 11,1 ja tietokoneiden 4,2 prosenttia.
Kalusteliedet ja pesukoneet isojen kodinkoneiden suurimmat nousijat
Isojen kodinkoneiden kauppa etenee tasaisella kasvu-uralla (5,2 %). Nousuun vaikuttavat vilkas rakentaminen sekä uusien asuntojen tiheä valmistumistahti. Eniten kasvoi erillisuunien ja keittotasojen (7,6 %), pesukoneiden (7,3 %), liesien (6,5 %) ja astianpesukoneiden (5,5 %) myynti, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.
Robotti-imurit vauhdittivat pienten kodinkoneiden kauppaa
Arkea helpottavat robotti-imurit ovat nykyään kehittyneitä ja suoriutuvat siivouksesta entistä paremmin. Niiden sekä kätevien varsi-imurien myötä kasvoi imurien myynti peräti 31,9 prosenttia. Automaattiset kahvilaitteet ovat monipuolisia ja helppokäyttöisiä ja ne tuovat kahvilanautinnon kotiin. Laitteiden tarjonta on sekin kasvanut ja laajentunut useisiin hintaluokkiin. Kahvinkeittimien myynti on kasvanut alkuvuonna 10,1 prosenttia, ruoanvalmistukseen käytettävien pienkoneiden 7,3 prosenttia ja hiustenhoitotuotteiden 27,9 prosenttia. Kaiken kaikkiaan pienten kodinkoneiden myynti nousi 17,2 prosenttia, kertoo Lauri PaavolaETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaostosta.
Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, m.nummisalo(a)samsung.com
Isot kodinkoneetEsa Silver, toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.com
Pienet kodinkoneetLauri Paavola, avainasiakaspäällikkö, Philips Finland, 050 585 9258, lauri.paavola(a)philips.com
Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.