Tiedote 10. elokuuta 2020
Kodin elektroniikan, tietotekniikan, mobiililaitteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden myynti nousi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 9,5 prosenttia verrattuna vuoteen 2019. Pääkategorioissa voimakkaimmin kasvoivat äänentoistolaitteet (30,0 %) ja kodin tietotekniikka (21,3 %), mikä osittain johtuu siirtymisestä etätöihin. Hyviin lukemiin ylsivät myös matkapuhelimet (7,5 %) sekä pienet (5,5 %) ja isot kodinkoneet (4,0 %). Kamerakaupan lasku sen sijaan jatkui 11,2 prosentin vauhdilla.
Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-6/2020.
Korona-aikana päivitettiin kodin kakkostelevisioita
Televisioiden myynti jatkoi tasaista 4,0 prosentin kasvuaan. Korona-aikana moni kotitalous päivitti kakkostelevisionsa tai hankki uuden kesäasunnolle vietävän tv:n. Siksi 32-43-tuumaisten osuus kasvoi selvästi vuoden ensimmäisellä puoliskolla, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Kuulokkeita ostettiin etäkokouksiin
Hifi- ja mobiilikuulokkeiden myynti nousi 47,0 ja tietokone- ja pelikuulokkeiden 42,2 prosenttia. Etäkokoukset olivat varmasti monille tärkeä syy uusien kuulokkeiden hankintaan. Älykkäitä monihuonekaiuttimia ostettiin 25,4 prosenttia enemmän kuin viime vuonna, ja myynnin arvo kasvoi 35,1 prosenttia. Mainioihin lukemiin ylsivät myös soundbar- ja soundbase-kaiuttimet (32,6 %) ja muut kaiuttimet (13,2 %). Bluetooth-kaiuttimien myynti jatkoi laskuaan 15,9 prosentin vauhtia.
Kaikkien kameratyyppien myynti laski
Peilittömien järjestelmäkameroiden suosio on tähän saakka noussut tasaisesti, mutta niidenkin myynti kääntyi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 1,7 prosentin laskuun. Peilietsinkameroiden myynti väheni 16,4, action-kameroiden 18,8, videokameroiden 17,5 ja kiinteänobjektiivisten kameroiden 12,3 prosenttia. Kamerankauppa supistui yhteensä 11,2 prosenttia.
Tietokoneet ja tabletit kävivät hyvin kaupaksi
Tietokoneiden myynti kasvoi 25,5 prosenttia, ja niitä ostettiin 191 310 kappaletta, eli 30,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Tablettikauppa vilkastui 12,3 prosentilla. Älypuhelimia ostettiin 909 921 kappaletta eli 3,5 prosenttia aiempaa vähemmän. Keskihinta kuitenkin nousi 6,9 prosenttia, joten myynti kasvoi 3,2 prosenttia. Älykellojen myynti jatkoi vahvaa kasvuaan (70,6 %), ja kappalemäärät nousivat peräti 78,5 prosenttia.
Keittiön kodinkoneita uusitaan vilkkaasti
Isojen kodinkoneiden kauppa jatkaa tasaista kasvuaan (4,0 %) huolimatta Covid-19-pandemiasta. Ostoksia tehdään kuitenkin enemmän verkossa, ja se on osaltaan vaikuttanut keskihinnan laskuun (-2,8 %). Erityisesti huhtikuussa keskihinnat laskivat jopa 5,6 prosenttia. Keittiöitä remontoidaan, eikä uudisasuntotuotannon hidastuminen näy vielä tänä vuonna, joten kasvua nähtiin etenkin mikroaaltouunien (9,8 %), erillisuunien ja keittotasojen (7,1 %), kylmälaitteiden (5,1 %) ja astianpesukoneiden (3,4 %) myynnissä, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.
Pienten kodinkoneiden myynti kasvoi 5,5 prosenttia
Pienkoneiden suurimpia nousijoita olivat ruuanvalmistustuotteet (15,8 %) ja kahvinkeittimet (10,3 %), mikä kertoo, että aikaa vietettiin enemmän kotona. Parranajokoneiden ja karvanpoistolaitteiden myynti kasvoi 8,6 ja hammashoitotuotteiden 2,1 prosenttia. Silitysrautoja (-17,4 %) ja hiustenhoitotuotteita (-5,3 %) ostettiin sen sijaan vähemmän kuin viime vuonna, kertoo Lauri Paavola ETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaostosta.
Lisätietoja:
Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, m.nummisalo(a)samsung.com
Isot kodinkoneet Esa Silver, toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.com
Pienet kodinkoneet Lauri Paavola, avainasiakaspäällikkö, Philips Finland, 050 585 9258, lauri.paavola(a)philips.com
Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.