Kodintekniikan kauppa kasvoi 4,7 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla

Tiedote 5. elokuuta 2021

Kodinkoneiden kauppa oli vilkasta vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Isot keittiökoneet sekä pyykinpesukoneet ja kuivausrummut saavuttivat arvossa mitattuna 14,2 prosentin ja pienkoneet 11,3 prosentin kasvun. Kodin tietotekniikan myynti kasvoi 6,9 prosenttia ja matkapuhelimien 3,9 prosenttia. Kamerakaupan pitkä alamäki kääntyi vuodenvaihteen jälkeen nousuun, ja kasvua mitattiin 14,4 prosenttia. Viihde-elektroniikan myynti sen sijaan laski 6,9 prosenttia johtuen äänentoistolaitteiden pienentyneestä kysynnästä.

Tiedot käyvät ilmi GfK:n ja Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n kokoamista tilastoista 1-6/2021.

Isot kodinkoneet kodintekniikan kasvun veturina

Vilkas uudisrakentaminen, asuntokaupat ja keittiöremontit vauhdittavat isojen kodinkoneiden kauppaa. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla uudistettiin ahkerasti sekä keittiökoneita että pyykinhuoltolaitteita. Yhä useampi päätyi ominaisuuksiltaan monipuolisiin malleihin, mikä näkyy tilastoissa rajuna keskihinnan kasvuna. ETK ry:n isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver uskoo kaupan jatkuvan suotuisana myös loppuvuonna.

Robotti-imureiden kysyntä kasvaa huimaa vauhtia

Pienten kodinkoneiden 11,3 prosentin myynninkasvua vauhdittivat erityisesti pölynimurit. Rikka- ja varsi-imureita ostetaan edelleen runsaasti perinteisten mallien rinnalle, mutta erityisen suuria, jopa kolminumeroisia kasvulukemia nähdään robotti-imureiden kategoriassa. Koronarajoitusten lievennyttyä moni lähtee liikkeelle aktiivisemmin, ja se lienee osaltaan vauhdittanut parranajokoneiden ja karvanpoistolaitteiden uusimista. Myös kahvinkeittimien myynti kasvoi mökkisesongin alettua. Toimistoon ei ilmeisesti ole vielä kiirettä, koska silitysrautojen myynti on GfK:n keräämien tilastojen mukaan laskussa.

Kamerakauppa elpyy uuden tekniikan voimin

Kameroiden myynti kasvoi 14,4 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Suosiotaan menettivät ainoastaan perinteiset peilietsimellä varustetut järjestelmäkamerat. Peilittömät järjestelmäkamerat ja etenkin vaativille harrastajille ja ammattilaisille tehdyt kinokokoon kamerat kävivät sen sijaan hyvin kaupaksi. Myös action-kameroita ja perinteisiä videokameroita ostettiin enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.

Tasaista kasvua tietokoneiden myynnissä

Alkuvuoden notkahdus tietokoneiden kaupassa kääntyi kevään ja alkukesän aikana kasvuksi. Pelikannettavien myynti kehittyi suotuisasti jo alkuvuonna, mutta nyt koteihin ostetaan enenevässä määrin sekä pöytäkoneita että kannettavia. GfK:n tilastoissa kasvua näkyy sekä pelaamiseen että muuhun käyttöön hankittavissa tietokoneissa. Lupaavasti alkanut näyttöjen ja muiden oheislaitteiden kysyntä kääntyi kevään mittaan laskuun.

Älypuhelimien myynti vilkastui 5G-tekniikan myötä

GfK:n kokoamien tilastojen mukaan etenkin 5G-tekniikkaa hyödyntävät älypuhelimet kasvattavat myyntiään sekä arvossa että kappalemäärissä mitattuna. Monipuolisten älykellojen myynti jatkaa edelleen kasvuaan, mutta sykemittareita ostettiin vähemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.

Isojen televisioiden suosio jatkaa kasvuaan

Televisioiden myynti säilyi vuoden 2020 tasolla, mutta kuvaruutukokojen osuudet muuttuivat: 55-tuumaistan suosio laski ja 65-tuumaisten sekä sitä suurempien kasvoi. Televisioon liitettävien soundbar-kaiuttimien myynti pysyi sekin ennallaan. Bluetooth-kaiuttimet ja pelikuulokkeet kävivät kaupaksi paremmin kuin viime vuonna, mutta muiden äänentoistolaitteiden kysyntä hiipui, ja viihde-elektroniikan myynti jäi 6,9 prosenttia miinukselle.

Lisätietoja:

Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, m.nummisalo(a)samsung.com
Isot kodinkoneet Esa Silver, toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.com
Pienet kodinkoneet Lauri Paavola, avainasiakaspäällikkö, Philips Finland, 050 585 9258, lauri.paavola(a)philips.com

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.
Tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.