Näitä tuotteita suomalaiset hamuavat eniten Black Friday -alennusmyynneistä

Samsung Electronics Nordic kysyi 1036 suomalaiselta heidän Black Friday -ostoaikeistaan. Lähes puolet (45 %) vastaajista odottaa tarjouspäivää ostaakseen jokin tietyn tuotteen. Naiset (48 %) ovat tehneet hankinnalle ennakkosuunnitelmia useammin kuin miehet (42 %).

Ikäryhmistä kiinnostuneimpia Black Friday -ostoksista ovat korkeintaan 30-vuotiaat aikuiset, joista kaksi kolmesta (67 %) aikoo hyödyntää tuotteiden edullisempaa hintatasoa. Tutkimustulosten valossa vaikuttaa siltä, että iän lisäksi ostohalukkuutta sanelee myös elämäntilanne: peräti 76 prosenttia vanhempainvapaalla olevista ja 71 prosenttia opiskelijoiksi itsensä ilmoittavista vastaajista on jo katsonut valmiiksi tuotteen, johon investoida.

Kodinkoneet ykkösenä

Suomalaisten keskuudessa eniten kysyntää Black Friday tuo kodinkoneille, ja 11 prosenttia kaikista vastaajista kertoo hankkivansa sellaisen. Toiseksi suosituin hankinta on älypuhelin (10 %), sen jälkeen kuulokkeet (9 %), imuri (8 %) sekä älykello ja televisio (kumpikin 6 %). Television hankinta on mielessä eritoten miehillä (9 %) sekä 31–45-vuotiaiden keskuudessa (12 %).

Aiotko ostaa jotain seuraavista Black Fridayn aikana?
1. Kodinkone 11%
2. Älypuhelin 10%
3. Kuulokkeet 9%
4. Imuri 8%
5. Älykello 6%
6. Televisio 6%

– Teknologiatuotteista varsinkin älypuhelimet, älykellot ja kuulokkeet löytävät yleensä tiensä pukinkonttiin, eivätkä välttämättä tule heti ostajan käyttöön, kertoo Samsung Suomen maajohtaja Mika Engblom.

Noin kuusi kymmenestä aikoo ostaa jotain

Kyselyyn vastaajista lähes kuusi kymmenestä aikoo käyttää Black Friday -ostoksiin jonkin verran rahaa. Hieman yli neljännes pitäytyy kuluttamasta laisinkaan, ja loput vastaajista empivät kantaansa. Kaikkien vastaajien keskiarvo ostosten suuruudelle on 178 euroa, mutta alaryhmistä löytyy niitä, jotka ovat valmiit avaamaan kukkaronnyörejään paljon leveämmällekin.

Ikäryhmistä esimerkiksi 31–45-vuotiaat aikovat investoida keskimäärin yli 240 euroa. Vieläkin paremmaksi panee yksityisyrittäjien ryhmä, joka aikoo ostaa Black Friday -tuotteita keskimäärin noin 300 eurolla.