Kodintekniikan kvartaalitiedote: Vuoden 2024 urheilutapahtumat näkyvät kodintekniikan kaupassa positiivisesti

Ensimmäinen kvartaali viihde-elektroniikan markkinassa oli haastava GfK:n tilastojen mukaan. Vuoden suuret urheilutapahtumat kuitenkin innostivat televisiokaupoille. Puhelinmarkkinassa edullisemmat mallit kiinnostivat suurta yleisöä.

Ensimmäisellä kvartaalilla viihde-elektroniikan markkina oli haastava johtuen esimerkiksi lakkojen aiheuttamasta taloudellisesta epävarmuudesta. TV-markkina kuitenkin pysyi vaakana, ja erityisesti isojen ruutujen myynti kasvoi. Positiivista kasvua näkyi sekä 65 tuumaisissa että yli 70 tuumaisissa televisoissa.

Isojen televisioiden myyntiä voidaan perustella vuoden 2024 suurilla urheilutapahtumilla. Ihmiset valmistautuvat isoihin urheilujuhliin: jalkapallon EM-kisoihin ja Pariisin olympialaisiin.

“Omaan kotikatsomoon halutaan panostaa, ja suuremmilta ruuduilta on mielekkäämpää nauttia urheiluelämyksistä. Nyt panostetaan erityisesti kotien ykköstelevisioihin, eli esimerkiksi olohuoneessa sijaitseviin televisioihin. Tämä näkyy suurempien tuumakokojen positiivisena kasvuna”, kertoo Markus Nummisalo, Etko ry:n hallituksen puheenjohtaja.

Edullisempien puhelinmallien kysyntä kasvoi

Puhelinmarkkinassa sekä kaikista edullisimpien puhelimien että keskihintaisten puhelimien kysyntä on kasvanut. Suuri yleisö hankkii lippulaivamallien sijasta aiempaa enemmän keskihintaisia malleja.

“Edullisempien puhelimien kysyntään vaikuttaa useampikin asia. Jos on pakottava tarve hankkia uusi puhelin esimerkiksi rikkoutuneen tilalle, hankitaan tämän hetken budjettiin sopiva malli. Mobiilielektroniikan tuotteet ovat olennainen osa jokapäiväistä elämää – niistä ei voida tinkiä, mutta hankintoja pitkitetään”, kertoo Jesse Kieksi, DNA:n Head of Devices.

Älykellojen kappalemääräinen myynti kehittyi positiivisesti

Älykellojen kappalemääräinen myynti kasvoi ensimmäisellä kvartaalilla. Vielä muutama vuosi sitten ostettiin älyrannekkeita, mutta nyt ihmiset vaihtavat niitä ominaisuuksiltaan monipuolisempiin älykelloihin.

“Erilaiset älyrannekkeet ovat olleet ensikosketus puettaviin älylaitteisiin. Nyt niitä halutaan päivittää älykelloihin, jotka tarjoavat käyttäjälleen enemmän vaihtoehtoja jopa yhteydenpitoon asti”, Kieksi kuvailee.

Tiedot käyvät ilmi GfK:n ja ETKO ry:n tilastoista.

Tutustu tarkemmin tilastoihin ja grafiikkaan.

Lisätietoja:

Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on vuonna 2023 ETK ry:n pohjalle perustettu koko kodintekniikan alan toimijat yhteen kokoava yhdistys. Jatkossakin yhdistys kehittää alan toimintaa ja valvoo alan toimijoiden etua. Lisäksi ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä.

Toimitusjohtaja Taina Luukkainen taina.luukkainen@etkry.com  +358 400 597 492