Kolmannella kvartaalilla sekä isot että pienet kodinkoneet kasvoivat kappalemääräisessä myynnissä. Pienet kodinkoneet kasvoivat kappaleissa 5,6 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Isot kodinkoneet puolestaan kasvoivat 2,6 prosenttia verrattuna vuoden 2023 kappalemääräiseen myyntiin.
Isojen kodinkoneiden myynti heijastaa talouden kehittymistä
Isojen kodinkoneiden kappalemääräinen myynti kasvoi kolmannella kvartaalilla. Kasvua näkyi muun muassa pakastimissa ja kuivausrummuissa.
Pakastimien kasvua voidaan perustella sillä, että sato halutaan korjata ja pakastaa talteen talven varalle. Myös energiatehokkuus kiinnostaa kuluttajia edelleen. Uusien kuivausrumpujen ostoissa korostui energiatehokkuus, sillä yli kolmannes myydyistä kuivareista oli parasta A+++-luokkaa.
“Se, että laitteita myydään enemmän, on positiivinen signaali koko toimialalle. Isot kodinkoneet ovat merkittävä ryhmä, ja koneiden uusiminen lupaa hyvää talouden kehittymisen kannalta, ETKO ry:n varapuheenjohtaja Niko Sandström ennakoi ja jatkaa:
“Kodintekniikan alalla kasvu on todennäköistä nyt kun asuntokauppakin piristyy. Asuntojen myynti näkyy positiivisesti isojen kodinkoneiden myynnissä. Myös syksyn suuri sesonki eli black week on vielä edessä, joten kasvun mahdollisuudet ovat erittäin hyvät. Ihmiset ovat edelleen hintatietoisia kodintekniikkaa hankkiessaan, joten uskomme hintavetoisen kampanjoinnin näkyvän erittäin positiivisesti myynnissä.
Pienet kodinkoneet kasvussa – kiinnostus terveyttä ja hyvinvointia kohtaan näkyy myynneissä
Myös pienten kodinkoneiden myynti antaa positiivista näkymää tulevasta. Pienten kodinkoneiden myynnissä näkyy vahvasti hyvinvoinnin ja kauneuden trendit ja myös ruoanlaittoon liittyvät välineet ovat olleet kasvussa.
”Esimerkiksi blenderit ja mehustimet myivät kolmannella kvartaalilla hyvin, ja kauneudenhoitoon lanseerataan jatkuvasti mielenkiintoisia uutuuksia, jotka kiinnostavat kuluttajia, kertoo Päivi Hole, S-ryhmän tuoteryhmäjohtaja.
“Uskon, että loppuvuosi tulee olemaan myynnillisesti hyvä. Tulevat hintapanostuskampanjat, kuten black Friday, tulevat varmasti näkymään positiivisesti kappalemääräisessä myynnissä. Pienet kodinkoneet kuuluvat perinteisesti myös monien joululahjalistoille”, Hole toteaa.
Tiedot käyvät ilmi NielsenIQ GfK:n ja ETKO ry:n tilastoista.
Tutustu tilastoihin: Kvartaaliluvut Q3 24
Lisätietoja:
Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on vuonna 2023 ETK ry:n pohjalle perustettu koko kodintekniikan alan toimijat yhteen kokoava yhdistys. Jatkossakin yhdistys kehittää alan toimintaa ja valvoo alan toimijoiden etua. Lisäksi ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä.
Toimitusjohtaja Taina Luukkainen taina.luukkainen@etkory.fi +358 400 597 492