Kodintekniikan kvartaalitilastot: Elektroniikkamyynti heijastaa yhteiskunnan tilaa

Black Friday -tarjoukset sekä televisiot toimivat myynnin vetävinä voimina vuoden 2024 viimeisessä kvartaalissa. Yhteiskunnalliset ilmiöt heijastuivat vahvasti elektroniikan myyntiin läpi vuoden.

Televisiomyynti vauhditti viihde-elektroniikan kasvuun

Vuoden 2024 televisiomyyntiä vauhdittivat HD-siirtymän lisäksi myös suuret urheilutapahtumat, ja TV-myynti oli positiivista koko vuoden ajan. Televisiot toimivat ajurina viihde-elektroniikan myynnille myös viimeisessä kvartaalissa.

-Yleensä televisioiden ja soundbarien myyntiluvut kulkevat käsikkäin. Nyt televisioita on myyty hyvin, kun taas soundbarien myynti on laskussa. Voidaan päätellä, että ihmiset keskittävät rahansa ja ostavat todelliseen tarpeeseen, kertoo Markus Nummisalo, ETKOn hallituksen puheenjohtaja.

Nummisalo uskoo, että televisioiden myynnin kasvu jatkuu vielä alkuvuoden 2025 johtuen SD-laatuisten lähetysten näyttämisen päättymisestä. Yleisradion kanavilla muutos astuu voimaan maaliskuun lopussa ja kaupallisilla kanavilla kesäkuun lopussa.

Black Fridayn merkitys ei haalene

Kun tarkastellaan puhelimien ja älykellojen myyntiä, on Black Friday merkittävä myynnin vauhdittaja edelleen, vaikka sen kiinnostavuutta on viime vuosina myös kyseenalaistettu. Black Fridayn myynti näyttelee merkittävää osaa neljännen vuosineljänneksen kaikissa kategorioissa.

–Lukujen valossa Black Friday kiinnostaa kuluttajia yhä. Tarjouskampanjan aikana tehdään heräteostoksia, mutta kuluttajat myös malttavat odottaa tarjouksia ja etsivät parasta hintaa halutusta tuotteesta. Vuosi 2024 oli taloudellisesti haastava, ja se näkyi tarjouskeskeisyytenä kodintekniikan myynneissä, sanoo Jesse Kieksi, DNA:n Head of Devices.

“Ala ei elä tyhjiössä”

Vuonna 2024 yksi ilmiö oli lasten kellopuhelimet. Huomiot lasten ruutuajasta ja sosiaalisen median käytöstä näkyivät lasten kellopuhelimien positiivisena myyntinä.

–Kuluttajat ovat tietoisia elektroniikan mahdollisuuksista ja toisaalta internetin riskeistä, ja se näkyy kellopuhelimien positiivisena myyntinä. Kuluttajat luovat itse ilmiöitä – kysyntä luo laajempaa tarjontaa, kuten kellopuhelimien markkina osoittaa, kuvailee Kieksi.

Viimeisellä kvartaalilla paristokäyttöisten radioiden myynti on kasvanut, ja myös se vahvistaa myynnin yhteyttä yhteiskunnallisiin ilmiöihin.

–Median nostot kotivarasta ja varautumisesta poikkeustilanteisiin ovat vaikuttaneet siihen, että kotitalouksiin on hankittu paristokäyttöisiä radioita. Ala ei elä tyhjiössä, Kieksi selittää.

Tiedot käyvät ilmi NielsenIQ GfK:n ja ETKO ry:n tilastoista.

Tutustu tilastoihin tarkemmin: kodintekniikkaindeksi 4/24

Lisätietoa

Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on koko kodintekniikan alan toimijat yhteen kokoava yhdistys, joka kehittää alan toimintaa ja valvoo alan toimijoiden etua. Lisäksi ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä.

Suomalaisen kodintekniikka-alan yhdistävä ETKO viettää 100-vuotisjuhlaansa vuonna 2025. Vuoden aikana juhlistetaan alaa ja nostetaan esiin sen yhteiskunnallisesti tärkeä merkitys.

Toimitusjohtaja Taina Luukkainen taina.luukkainen@etkory.fi +358 400 597 492