Kauneuteen ja hyvinvointiin liittyvät laitteet ovat iso ilmiö, ja ne nostivat pienten kodinkoneiden markkinan kasvuun. Isojen kodinkoneiden kaupassa odotettiin asuntomarkkinan elpymistä.
Pienten kodinkoneiden vuosi 2024 oli positiivinen. Kasvua tapahtui koko vuoden aikana ja joulukaupassa. Pienten kodinkoneiden kasvun ajureina toimivat terveyteen, hyvinvointiin ja kauneuteen liittyvät laitteet. Esimerkiksi suuhygienia, hierontalaitteet ja hiusten muotoilu kiinnostivat. Monet ilmiöt kodintekniikan kaupassa saivat alkunsa sosiaalisesta mediasta.
–Hyvinvoinnin ja kauneuden sektorilla markkinoille saadaan paljon uusia laitteita ja innovaatioita, jotka innostavat ja herättävät kuluttajien mielenkiinnon. Lisäksi sosiaalisen median suosittelut näkyvät kaupassa vahvasti. Trendit ja laitteet saattavat jopa haastaa perinteisiä hoitolakäyntejä. Itsestä huolehtimisen trendi jatkuu varmasti vahvana myös tänä vuonna, kertoo Päivi Hole, S-ryhmän tuoteryhmäjohtaja.
Black friday oli pienille kodinkoneille myynnillisesti erinomainen, ja se vahvistaa käsitystä kuluttajien hintatietoisuudesta.
Tarjoukset vetosivat isojen kodinkoneiden kaupassa
Isot kodinkoneet kasvoivat viimeisessä kvartaalissa kappaleissa. Joulukuu on isoille kodinkoneille tavallisesti hiljaisempi kuukausi, mutta Black fridayn hintavetoinen myynti oli merkittävä positiivinen tekijä sektorille vuoden 2024 neljännellä kvartaalilla.
-Kun rahaa on käytössä vähemmän, tarjouskaupan merkitys korostuu. Joulukuussa sektori kasvoi kuitenkin kappalemäärän lisäksi arvossa. Vielä on uskaliasta sanoa, että tästä alkaa nousu, mutta suunta on oikea. Mitä pidemmälle vuosi 2025 etenee, sitä suurempaa kasvua voimme odottaa. Asuntokaupan kehittyminen tulee vaikuttamaan merkittävästi isojen kodinkoneiden myyntiin, kertoo Pasi Puputti, Gigantin myyntijohtaja.
Keittiön kodinkoneisiin liittyvä ilmiö olivat selvästi airfryerit. Kotitalouksissa laitteella saatetaan korvata perinteinen mikroaaltouuni.
–Airfryerit haastavat perinteisen mikron, ja kuluttajat pohtivat, kumpi laite on sopivampi itselle vai onko molemmille käyttöä. Mikroaaltouunit eivät ole katoamassa, mutta näyttää vahvasti siltä, että myös airfryerit ovat jääneet keittiöiden vakiovarusteeksi, Puputti kertoo.
Tiedot käyvät ilmi NielsenIQ GfK:n ja ETKO ry:n tilastoista.
Lisätietoa
Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on koko kodintekniikan alan toimijat yhteen kokoava yhdistys, joka kehittää alan toimintaa ja valvoo alan toimijoiden etua. Lisäksi ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä.
Suomalaisen kodintekniikka-alan yhdistävä ETKO viettää 100-vuotisjuhlaansa vuonna 2025. Vuoden aikana juhlistetaan alaa ja nostetaan esiin sen yhteiskunnallisesti tärkeä merkitys.
Toimitusjohtaja Taina Luukkainen taina.luukkainen@etkory.fi +358 400 597 492