Skandinaavinen tyyli on viime vuosina noussut yhdeksi suosituimmista sisustustrendeistä Suomessa. Sisustusalan julkaisut, blogit ja sosiaalinen media ovat niin pullollaan kauniita otoksia, että jokainen osaa kuvailla tyylisuuntausta eniten määrittävät tekijät ulkomuistista – vai mitä? Ei nyt ihan niinkään, kertovat Samsung Electronics Nordicin teettämän laajan kyselytutkimuksen tulokset.
Televisioista ja muusta kodinelektroniikasta tunnettu Samsung Electronics Nordic kysyi lokakuussa 4 000 henkilöltä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa niistä tekijöistä, jotka keskeisimmin määrittävät skandinaavista sisustusta.
Siinä missä muiden Pohjoismaiden maakohtainen top 5 -listaus on yhtenevä, Suomi erottuu joukosta kahdella näkemyserolla. Me suomalaiset annamme muita enemmän painoarvoa minimalistiselle ja luonnolliselle sisustustyylille sekä puupinnoille ja -materiaaleille. Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa nämä eivät yllä viiden keskeisimmän ominaisuuden joukkoon, vaan niitä tärkeämmiksi koetaan klassisen ajaton design ja huonekasvit.
– Tulokset osoittavat, että suosittuun skandinaaviseen tyyliin liittyy sekä jaettuja käsityksiä että yksilöllisiä piirteitä. Suomi on joka tapauksessa naapurimaiden kanssa samoilla linjoilla kolmen tärkeimmäksi koetun kriteerin osalta – näitä ovat tilan valoisuus, vaalea värimaailma sekä sisustuselementtien laatu ja kestävyys. Mielenkiintoista on myös vastaajien kokemus kodin elektroniikan roolista kodin sisustuksessa. Kyselyn mukaan jopa neljäsosa suomalaisvastaajista kokee erityisen tärkeäksi, että teknologian tulee istua saumattomasti muun kodin tyyliin. Televisioiden osalta olemme vastanneet kysyntään lanseeraamalla laajennetun Lifestyle tv -malliston, josta löytyy jokaiseen tyyliin ja tilaan sopiva vaihtoehto, sanoo Samsung Electronics Suomen tv- ja av-liiketoiminnan myyntipäällikkö Markus Nummisalo.
Suomessa televisiolta vaaditaan tietynlaista tyyliä
Kodin elektroniikan tyylillisen yhteensopivuuden tärkeys suomalaisille selittyy Samsungin Markus Nummisalon mukaan sillä, että tarjonnan monipuolistuminen on saanut ihmiset näkemään teknologian muutenkin kuin vain arkea helpottavana työkaluna. Saatavilla on erikokoisia, erimuotoisia ja erivärisiä laitteita eri tuotekategorioissa, joten valintakriteeriksi nousee suorituskyvyn ja energiatehokkuuden rinnalle myös design.
Tutkimuksen mukaan esimerkiksi televisio luetaan Suomessa keskeiseksi osaksi sisustusta huomattavasti useammin kuin muissa Pohjoismaissa. Suomalaisvastaajista vain joka neljäs toivoo television pysyvän huomiota herättämättömänä seinäruusuna, kun taas lähes puolet asettaa sille tarkkoja tyylivaatimuksia.
– Olemme seuranneet trendin kehittymistä Samsungilla jo hetken aikaa. Tutkimuksen mukaan 41 prosenttia suomalaista kokee sisustusinnostuksensa kasvaneen edellisten parin vuoden aikana, ja minusta on luontevaa, että tällöin annetaan yhä enemmän painoarvoa vaikkapa oikeanlaisen television löytämiselle. Lifestyle tv -mallisto tarjoaa valinnanvaraa, halusi sitten kodinsisustukseen sulautuvan television tai sellaisen, joka erottuu ja näkyy. Kodin viihde-elektroniikkaa suunnitellessa ei tarvitse enää vain tyytyä, vaan tästedes valta on sisustajalla, Nummisalo sanoo.
Samsungin Lifestyle tv -mallistoon voi tutustua täällä.
The Frame: Kevyt, tyylikäs, yksilöllinen. Sopeutuu moderniin pohjoismaiseen elämäntapaan ja kodin sisustukseen. Hienovarainen design-kannanotto seinällesi.
The Serif: Tinkimätöntä kauneutta. Nostaa huoneen kuin huoneen profiilia. Rohkea muotoilu tuo ryhdikkyyttä kotiisi.
The Sero: Perinteinen televisio uudelleen mietittynä. Vaaka- tai pystyasentoon pyöräytettävä näyttö sopii mobiilisukupolvelle ja yksilölliseen elämäntapaan.
The Terrace: Ulko-tv. Mahdollistaa katselukokemuksen missä tahansa. Sopii pohjoisiin sääolosuhteisiin, toimii -31 – +50 ℃:n lämpötiloissa pölyn- ja vedensieto täyttää IP55-normin.
The Premiere: Laserprojektori mahdollistaa elokuvateatterimaisen kokemuksen kotona.
Tietoa tutkimuksesta: Kuluttajien asumiseen ja kodinelektroniikkaan liittyviä näkemyksiä, toiveita ja odotuksia kartoittava kyselytutkimus toteutettiin Samsung Electronics Nordicin toimeksiannosta Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa 1.–7.10.2021. Kohderyhmänä olivat 18–75-vuotiaat Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 4 000 vastaajaa, eli 1 000 vastaajaa jokaisesta maasta. Painotettuna otos on valtakunnallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.