Elokuun alussa julkistetun Samsung Galaxy Note7 -puhelimen myynnin piti alkaa Suomessa 2. päivä syyskuuta. Aloitusta siirrettiin sittemmin 9:een syyskuuta. Tänään Samsung kertoi 35 puhelimen akussa ilmenneestä viasta, joka on johtanut voimakkaaseen ylikuumentumiseen latauksen aikana.
Ohessa on Samsungin lausunto tilanteesta:
Samsung on sitoutunut valmistamaan mahdollisimman korkealaatuisia tuotteita. Otamme kaikki asiakkaidemme ilmoittamat ongelmatapaukset erittäin vakavasti. Olemme perusteellisen tutkimuksen tuloksena havainneet vian akkusolussa.
Syyskuun 1. päivään mennessä meille on tullut 35 ilmoitettua tapausta, joita tutkitaan perusteellisesti yhdessä laitetoimittajiemme kanssa, jotta vialliset markkinoilla olevat akut paikannetaan varmasti. Koska asiakkaidemme turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää, Galaxy Note7:n myynninaloitus Suomessa siirtyy. Tarkempi aloitusajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Galaxy Note7:n jo saaneet kansainväliset asiakkaamme voivat vaihtaa nykyisen laitteen uuteen tulevina viikkoina. Ymmärrämme, että tästä voi aiheutua haittaa markkinoilla, mutta näin varmistamme, että Samsung valmistaa jatkossakin mahdollisimman korkealaatuisia tuotteita asiakkailleen.
Teemme tiiviistä yhteistyötä kumppaneidemme kanssa varmistaaksemme, että laitteiden vaihto hoituu mahdollisimman helposti ja tehokkaasti (koskee vain maita, joissa Note7:n toimitukset ovat jo alkaneet).
Päätös kaikkien tähän mennessä myydyn 2,5 miljoonan puhelimen vaihtamisesta on erittäin harvinainen, koska viallisia akkuja on Samsungin mukaan löydetty vain 35 puhelimesta. Voi vain kuvitella, miten kalliiksi vaihto-operaatio Samsungille tulee.
– Tämä (puhelimien vaihtaminen) maksaa meille niin paljon, että se saa sydämeni särkemään. Päätimme kuitenkin tehdä näin, koska asiakkaidemme turvallisuus on meille tärkeintä, kommentoi Samsungin mobiililiiketoiminnan johtaja Koh Dong-jin toimittajille.