Kodintekniikkaindeksi 1-9/2017

Tiedote 2. marraskuuta 2017

Kodintekniikan myynti kasvoi 7,4 prosenttia vuoden 2017 kolmella ensimmäisellä neljänneksellä. Viihde-elektroniikassa kasvua mitattiin 18,3 prosenttia, kameroissa 24,1, kodin tietotekniikassa 0,4 ja puhelimissa 8,0 prosenttia. Isojen kodinkoneiden myynti nousi 3,6 ja pienten 8,2 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-9/2017.

Isompia ja paremmin varusteltuja televisioita

Viihde-elektroniikan suurimmat kasvuluvut nähtiin ultra hd -televisioissa (92,4 %), hifi- ja mobiilikuulokkeissa (47,8 %), kelloradioissa (31,9 %), soundbar- ja soundbase-kaiuttimissa (26,8 %), langattomissa bluetooth-kaiuttimissa (25,4 %) sekä monihuonekaiuttimissa (21,8 %). Televisiota ostettaessa päädytään yhä useammin isoon, yli 55 tuuman kuvaruutuun. Televisioiden myyntiä kasvatti myös halu hyödyntää suoratoistopalveluita, kuten Yle Areena, YouTube ja Netflix. Ultra hd -televisioiden osuus tv-kaupan arvosta on sekin jo vajaa puolet, kertoo ETK ry:n elektroniikka-jaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Kuulokkeita älypuhelimiin ja kaiuttimia televisioihin

Musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertoo pitkään jatkunut kasvu langattomien monihuone- (21,8 %) ja bluetooth-kaiuttimien (25,4 %) sekä etenkin hifi- ja mobiilikuulokkeiden (47,8 %) ryhmissä. Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi sekin 26,8 prosenttia.

Järjestelmäkamerat kiinnostavat tosiharrastajia

Kamerakaupan pitkä alamäki kääntyi nousuun vuoden 2017 aikana. Eniten myyntiään kasvattivat peilittömät järjestelmäkamerat (60,5 %) ja peilietsinkamerat (25,0 %). Pelittömien mallien keskihinta nousi peräti 50,6 prosenttia, ja niiden osuus järjestelmäkameroista on kappalemäärissä mitattuna 38,3 prosenttia ja myynnin arvon mukaan laskettuna 35,5 prosenttia. Action-kameroiden suosio jatkoi sekin nousuaan (21,4 %).

Älypuhelimia ostettiin lähes 1,7 miljoonaa kappaletta

Älypuhelimien kauppa jatkuu vilkkaana, ja niitä myytiin vuoden 2017 kolmella ensimmäisellä neljänneksellä 1 693 928 kappaletta. Kasvua mitattiin niin myynnin arvossa (6,7 %) kuin kappalemäärissäkin (4,8 %). Älykelloja ostettiin 128 669 kappaletta, ja kasvua nähtiin sekä myynnin arvossa (39,3 %), kappalemäärissä (9,4 %) että keskihinnassa (27,3 %). Tietokoneiden myynti kasvoi 9,4 prosenttia, mutta tablettien laski 16,1 prosenttia.

Positiivinen vire jatkuu isojen kodinkoneiden kaupassa

Kuluttajien luottamuksen kasvu omaan talouteen sekä rakentamisen nousu siivittivät isojen kodinkoneiden myynnin 3,6 prosentin kasvuun vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä. Keskimääräistä suurempaan kasvuindeksiin ylsivät kuivausrummut (11,6 %). Niiden ostopenetraatio on parempi kuin pesukoneiden, joten pesukoneen ja kuivausrummun yhdistelmiä eli pesutorneja ostetaan enemmän kuin pesukoneita, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.

Pölynimurit kävivät kaupaksi

Pienten kodinkoneiden myynti kasvoi 8,2 prosenttia vuoden kolmella ensimmäisellä puoliskolla. Euromääräistä myyntiä tarkasteltaessa positiivisiin lukemiin ylsivät pölynimurit (21,0 %), kahvinkeittimet (11,6 %) ja ruuan valmistamiseen tarvittavat pienkoneet (1,1 %). Vaikka muissa kategorioissa päädyttiin miinusmerkkiseen kehitykseen, keskihinnat nousivat lähes kaikissa tuoteryhmissä, kertoo ETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Markus Romu.

Lisätietoja:

Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi
Isot kodinkoneet Esa Silver toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi
Pienet kodinkoneet Markus Romu, Lead Key Account Manager, Philips Finland, 0400 861 050, markus.romu(a)philips.com