Kodintekniikan kvartaalitiedote: Yhteiskunnan tilanne sekä hyvinvoinnin ja helppouden tavoittelu ohjaavat kodinkonekauppaa

Vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla yhteiskunnan tilanne heijastui myös kodinkonekauppaan. Isojen kodinkoneiden myynti laski verrattuna vuoden 2023 ensimmäiseen kvartaaliin GfK:n tilastojen mukaan. Pienten kodinkoneiden osalta kuluttajat arvostavat helppoutta ja panostavat hyvinvointiin, ja se näkyi myynnin kasvuna.

Asuntokaupan ja rakentamisen hiljeneminen heijastuu edelleen isojen kodinkoneiden myyntiin.

“Isot kodinkoneet eivät ole heräteostoksia, vaan niitä hankitaan remontin ja muuton yhteydessä. Kun asuntokauppa taas virkoaa, uskon sen näkyvän positiivisesti ja nopeasti myös isojen kodinkoneiden myynnissä”, kertoo ETKO ry:n varapuheenjohtaja Niko Sandström.

Myös puhe sähkön hinnasta vaikuttaa edelleen selvästi kuluttajien ostokäyttäytymiseen.  Tuotteiden ominaisuuksia tarkasteltaessa suurin siirtymä onkin tapahtunut energialuokissa. A-energialuokan myynnin kasvu näkyy erityisesti pesukoneissa ja esimerkiksi tiskikoneiden myynnissä näkyy selkeä siirtymä D-F -energialuokista A-C -luokkiin.

Helppouden ja hyvinvoinnin tavoittelu saivat pienten kodinkoneiden myynnin kasvuun

Pienten kodinkoneiden kappalemääräinen myynti kasvoi vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla edelliseen vuoteen verrattuna. Kasvua edisti erityisesti airfryer -laitteiden myynti: airfryerit myivät liki kaksinkertaisesti edellisvuoteen verrattuna.

Myös muissa terveellistä elämää edistävissä tuoteryhmissä näkyi kasvua, sillä ilmanpudistuslaitteet, mehustimet ja sähköhammasharjat kasvoivat myynnillisesti.

“Hyvinvointi on kiinnostanut pienten kodinkoneiden sektorilla jo pitkään, ja uskon trendin jatkuvan edelleen. Helppouden hakeminen elämään erilaisin ratkaisuin on hyvinvoinnin ohella valtatrendi. Myyntinsä liki tuplanneet airfryerit yhdistävät molemmat: hyvinvoinnin ja helppouden. Ilmiö heijastuu myös esimerkiksi robotti-imureiden myyntiin – ne vaihdetaan entistä tehokkaampiin ja ominaisuuksiltaan monipuolisempiin versioihin”, kertoo S-ryhmän tuoteryhmäjohtaja Päivi Hole.

Tiedot käyvät ilmi GfK:n ja ETKO ry:n tilastoista.

Tutustu tarkemmin tilastoihin ja grafiikkaan.

Lisätietoja:

Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on vuonna 2023 ETK ry:n pohjalle perustettu koko kodintekniikan alan toimijat yhteen kokoava yhdistys. Jatkossakin yhdistys kehittää alan toimintaa ja valvoo alan toimijoiden etua. Lisäksi ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä.

Toimitusjohtaja Taina Luukkainen taina.luukkainen@etkry.com  +358 400 597 492