Hintaopas selvitti: jääkiekko- ja jalkapallokisat nostivat televisioiden hintoja

Riippumaton hintavertailupalvelu Hintaopas.fi selvitti, vaikuttavatko urheilun suurtapahtumat televisioiden hintaan. Tilastojen perusteella sekä jääkiekon MM-kisat että jalkapallon EM-kisat nostivat hintoja.

01_Hintavertailu_tv_avausHintaopas tutki 50 suosituimman television hintakehitystä yli neljänsadan Suomessa toimivan verkkokaupan valikoimasta. Selvityksen perusteella televisioiden keskihinta nousi huhti- ja toukokuun aikana 6,5 prosenttia. Se merkitsee noin 70 euron kasvua.

Jääkiekon MM-kisat pelattiin Venäjällä 6.-22.5, ja jalkapallon EM-kisat alkoivat 10.6. Ranskassa.

“Vanha suomalainen kansanviisaus on, että kansainväliset urheilukisat piristävät televisioiden myyntiä. Halusimme selvittää, miten vähittäiskaupat reagoivat tähän tilanteeseen. Näyttää siltä, että jääkiekon MM-kisoilla sekä jalkapallon EM-kisoilla on ollut televisioiden hintoja korottava vaikutus”, sanoo Suomen toimintoja Norjasta luotsaava Kristen Holt.

Ostoksille oikeaan aikaan

Täsmällinen tarkastelu osoittaa, että kevään aikana hinnat ovat olleet korkeimmillaan kisojen ensipäivinä. Hintaoppaasta löytyvien televisioiden alimman hinnan keskiarvo laski sen sijaan jääkiekkokisojen päätyttyä selvästi noin kahdeksi viikoksi, kunnes kesäkuun alussa televisioiden hinnat rynnistivät jälleen ylöspäin.

Otos sisältää vain suosituimmat televisiot, ja siksi uusien televisiomallien lanseeraus ei suoraan vaikuta tai vääristä tilastoa.

Esimerkiksi Gigantti kertoi hiljattain, että etenkin suurten, 65-tuumaisten ja sitä kookkaampien televisioiden myynti kasvaa hurjasti. Samalla tilastojen mukaan näyttää siltä, että suurimman kokoluokan televisioiden hinnat ovat laskussa.

“Yleisesti ottaen voidaan todeta, että televisio-ostoksille kannattaa lähteä joko hyvissä ajoin ennen urheilukisoja tai vasta niiden jälkeen”, Holt toteaa.

Hintaopas.fi on riippumaton vertailupalvelu, joka sisältää yli 400 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot. Palvelusta löytää tällä hetkellä lähes 1200 erilaista televisioita. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group.